Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebro ett svart hål för elbilar

Örebro får kritik för dåliga möjligheter att ladda elbilen. ”Ockerpriser” och ”okunskap” är begrepp som används av en föreningen som arbetar för elbilar.

Annons
Vill erbjuda el. Mattias Sundström, OKQ8 Västhagagatan, vill erbjuda el vid sin mack.

Föreningen Gröna bilister förespråkar elbilar. Tidigare i sommar arrangerade de en PR-resa från Ystad i söder till Haparanda i norr.

Resan genomfördes såklart med en elbil och en av städerna som besöktes var Örebro.

OKQ8-macken vid Västhaga fick hård kritik av elbilisterna. Mattias Goldmann är talesperson för Gröna bilister. Han tycker OKQ8-macken tagit ut ockerpriser.

Macken tog ut

en avgift på 30 kronor i halvtimmen. Eftersom macken erbjöd laddning genom en vanlig trefaskontakt tog det hela natten att ladda bilen full.

Slutnotan hamnade på 600 kronor. Den strömmen motsvarar cirka 20 kronor på elräkningen, menar Goldmann.

Efter att de

påpekat detta fick de pengarna tillbaka av OKQ8 och den aktuella macken får inte längre erbjuda el.

– På den här stationen har det begåtts två misstag. Det ena är att de erbjudit elladdning fast de inte haft rätt utrustning, förklarar Malin Eklund pressansvarig på OKQ8.

Det andra är att OKQ8 inte tar betalt för el. OKQ8 har tre stationer i Sverige för så kallad snabbladdning – där är det gratis.

Mattias Sundström är

stationschef för OKQ8 i Västhaga.

– Det är en miss av oss att vi tagit betalt för elen. Det ska vi inte göra, säger Mattias Sundström.

Under de cirka två åren de erbjudit laddning uppskattar Sundström att kanske fem, sex stycken ”tankat” el.

Sundström säger att han vill erbjuda el vid sin mack. Men några planer på en ordentlig laddningsstation finns inte.

Enligt Gröna bilister

finns enbart ett tiotal snabbladdningsställen i landet.

Örebros närmaste snabbladdning finns i Västerås.

Mattias Goldmann ger Örebro kommun både ris och ros i miljöarbetet.

Goldmanns organisation välkomnar kommunens satsning på biogas men vill se tydligare satsningar på elbilism.

Kommunalrådet Björn Sundin (S)

försvarar biogasen som ett bättre alternativ.

– Vad gäller kommunens fordon satsar vi på biogas för det är bättre klimatnyttjande. Sen kan vi säkert göra mer för att uppmuntra andra att köra elbil, säger Sundin.

– Vi bygger vindkraft och satsar på solenergi då det är klimatsmart el. En elbil som går på kärnkraft är inte klimatsmart. Då är biogas bättre.

Sundin säger att det går att ladda bilen vid den nya solkraftsstationen vid Marieberg. En station som Gröna bilister har en åsikt om.

– Den är snygg men långsam. Att kommunalrådet är så oinsatt pekar på att Örebro är sist i ledet i omställningen till avgasfri bilism, säger Goldmann.

Elbilar

En elbil drivs av en eller flera elmotorer. Till skillnad från hybridbilar som går på el och har en förbränningsmotor så är elbilen helt beroende av el.

Generellt uppges att en elbil drar 2kWh per mil. Förbrukningen kan vara högre och lägre beroende på modell, luftmotstånd och rullmotstånd. Runt 150 kilometer är normal räckvidd för en laddning.

Mer läsning

Annons