Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebro växer: Hur ska alla ta sig fram?

Artikel 2 av 8
Örebro växer så det knakar
Visa alla artiklar

Att klara trafiken är en av de största utmaningarna för den växande staden. Enda utvägen är att Örebros allt större befolkning oftare väljer bort bilen.

Annons
Busshållplatsen vid Våghustorget, en vanlig vardag i Örebro.Foto: Lennart Lundkvist

En växande stad måste lösa sina trafikproblem som helhet. I Örebro har debatten framför allt hettat till runt var bilarna ska få åka. I politiken, på insändarsidor och andra forum har det handlat om effekterna av att öppna gator, silning, ringleder och sänkta hastigheter. Det blir en snäv diskussion runt frågor med marginell effekt, säger Tomas Svensson, som studerar just trafik och transporter i städer och regioner på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Tidigare har medelstora städer som Örebro vuxit genom att nya områden lagts till som pusselbitar i kanten. I dag vill man utnyttja ytorna inne i stan, bygga tätare och högre. Det är då det börjar gnissla med ökad trafik, köer och brist på parkeringsplatser.

– Det är bara att rita en cirkel över Örebro: Vill man få in mer folk och verksamhet inom samma yta så krävs ett annat transportsystem. Att välja silning eller sänka hastigheter löser inga strukturella problem, säger Tomas Svensson.

Inte ens diskussionen om att underlätta eller försvåra för bilkörning är rätt sätt att angripa problemet, enligt Tomas Svensson.

– Att försvåra utan att skapa alternativ innebär bara försämrad tillgänglighet, och då drabbar det många.

Oavsett vad som görs kan vi alltså vänta oss mer trängsel och bilköer?

– Ja, om vi fortsätter att investera i mer gator och vägar. Men vad de flesta kommuner gör är ändå att prioritera upp kollektivtrafiken.

Är folk medvetna om att vi måste lägga om?

– Ja, mer och mer, det finns ju ett väldigt driv att förtäta städer och det är därför man talar om spårvägar och andra satsningar.

Men är det inte väldigt dyra investeringar?– Det finns många åtgärder för att förbättra kollektivtrafiken i städer som är lönsamma. Enklast är att börja med busstrafik.

Finns det något alternativ så vi kan fortsätta ta bilen som förr?

– Möjligen att fortsätta bygga ut Örebro med stadsdelar längre och längre bort från centrum, på samma sätt som det gjorts i 50 år.

Örebros trafikstrateg Anna Kero tror att Örebro kommer att få leva med ökad biltrafik, samtidigt som bilisterna kommer att känna sig mer hindrade.

– I Örebro är vi vana vid att det tar tio minuter med bilen oavsett var vi ska. Bilköer är något de har i Stockholm, men inte här. Men jag tror vi får räkna med lite bilköer i Örebro också, framöver, när stan växer.

Målet ser hon som att alla transportsätt ska vara smidiga: Bilen är inte lösningen, men den infrastruktur som finns ska användas.

– Ett sätt är att öppna gator, men det måste ses i ett sammanhang med andra åtgärder. Om vi bara öppnar gator så lär trafiken öka, det pekar all erfarenhet och forskning på. Det handlar om att ge och ta.

I Örebro ska skillnaden mellan stora och små bilgator minska, och genomfartslederna ska få en annan framtoning, med cykelvägar och lummighet. Anna Kero tycker också att Örebro har en bra plan för cykelvägar, men folk kommer inte att cykla året om. En vision om spårtaxi finns i trafikplanen, men än är planerna inte konkreta.

– Det är en utmaning att få in kollektivtrafiken i stadsbyggandet. Här har vi lite att jobba på ihop med Länstrafiken, säger Anna Kero.

Att bara försvåra för biltrafik är inte heller rätt lösning, säger Tomas Svensson, VTI.
Örebros trafikstrateg Anna Kero tror att örebroarna kommer att få räkna med en del bilköer i framtiden.

Örebro växer så det knakar

År 2024, om tio år, beräknas antalet örebroare öka med 17000 personer till en kommun med 158000 invånare. Ett växande Örebro innebär många utmaningar, inte minst när det gäller trafiken.

Läs hela serien i NA:

Del 1. Här byggs det så det knakar 12 januariDel 2. ...nya skolor behövs också 13 januariDel 3. Trafikproblemen växer med staden 19 januari

Kommande:Del 4. Örebro växer - var är jobben?

Läs hela materialet i prenumererade NA i papper eller som e-tidning - eller köp ett digitalt lösnummer här

Alla artiklar i
Örebro växer så det knakar
Annons