Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebroåkare: "Det är för jävligt"

De två Örebroföretag som var med i upphandlingen är kritiska till att miljöeffekterna av ökade transporter inte vägs in i upphandlingar.
– Det är för jävligt, säger Christer Aldenfalk, delägare i Örebro Flyttningsbyrå.

Annons

Företaget blev i februari i år miljödiplomerat via Örebro kommun, men en sådan positiv klimatstämpel hade inte påverkat utgången av upphandlingen.

– Det ställs så mycket miljökrav i upphandlingen, men i slutänden är det bara priset det handlar om, säger Christer Aldenfalk.

Utebliven skattPeder Jensen, vd på Örebrobudet tycker att upphandlingsförfarandet är fel både ur ekonomisk och miljömässig synvinkel:

– Ett lokalt företag betalar ju skatt i Örebro, vilket kommer invånarna till del. Dessutom är det synd om de killar som måste sitta och pendla för att göra samma jobb som ett lokalt företag hade kunnat utföra. Det är negativt både för miljön, arbetsmiljön och trafikmiljön.

Brevväxling med ministerPeder Jensen skrev för cirka ett år sedan ett brev till miljöministern med anledning av hur kommunala upphandlingar går till.

– Mitt motto var att miljön måste få kosta pengar, och att den aspekten ska finnas med i upphandlingar. Företagen måste leva upp till en massa miljökrav, men de får inget betalt för det.

Fick du något svar?– Ja. Men svaret blev att regeringen inte i dagsläget kunde påverka hur man viktar upphandlingar.

Förslag på nytt EU-direktivEn förändring på EU-nivå kan dock vara på gång - på längre sikt. Regeringens upphandlingsutredare Anders Wijkman hoppas att förslaget till ett nytt EU-direktiv kommer att medge att det tas större hänsyn till utsläpp från transporter i framtida upphandlingar.

– Vi har fått indikationer på att frågan ska bli klart belyst och att man ska ta större hänsyn till transporter, har han tidigare sagt till NA.

Mer läsning

Annons