Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebroare anmäler HMför stereotyp reklam

”Flirtiga färger” på flickkläder och denim för ”coola killar”. Reklamen fick örebroaren Peter Dahlgren att reagera. Nu har han anmält HM till Reklamombudsmannen.

Annons

Peter Dahlgren tycker att HM:s reklam ger en otidsenlig bild av hur tjejer och killar ska vara. Ordet flirtigt blir också ett sätt att sexualisera kläder för barn.

- Det pågår ett genusarbete i förskolan, men HM har inte tagit till sig någonting. Deras reklam är med och påverkar så att barn begränsas i sin fyrkant, säger han.

- Barn är barn. Men här får de två roller att välja på. Det är inte så att barn som kan välja en romantisk stil, utan det är flickor.

Peter Dahlgren tycker inte att ett stort företag som HM kan frånsäga sig sitt ansvar för hur barn påverkas av stereotypa könsroller i reklamen. Han ger exempel där konsumenterna reagerat och drivit fram förändringar hos HM, som i miljöfrågor och fackliga rättigheter på fabriker.

- Därför vet jag också att HM kan ändra sig och att då får det stor genomslagskraft.

På HM besvarar företagets presskontakt Johanna Dahl kritiken via mejl:

”Vi tycker att det är mycket beklagligt att någon har blivit upprörd av vår marknadsföring, det är inte vår avsikt. Vad gäller uttrycket flirtiga färger, så håller vi med om att det i detta fall är ett olyckligt ordval. Flirtiga färger är ett uttryck för att beskriva vårens färgskala för både barn och vuxna; glada och lekfulla färger i exempelvis rosa, blått, orange eller gult. När det gäller orden "romantisk stil" och "romantisk klänning" beskriver det plagg och mönster som har exempelvis volanger och blommönster. Vi tar till oss kritiken och för det vidare internt och i vårt fortsatta arbete med katalogerna.”

På frågan om HM har några riktlinjer eller någon policy runt schabloniserande eller stereotypa könsroller i reklam svarar Johanna Dahl:

”Vi diskuterar dagligen etik och moral när vi designar barnkläder.”

Sedan Reklamombudsmannen bildades 2009 har organisationen tagit emot 109 anmälningar om könsdiskriminerade reklam som handlar just om aspekten schabloniseringar.

Peter Dahlgren.

Könsdiskriminerande reklam

Reklamombudsmannen delar in könsdiskriminerande reklam i två huvudgrupper:

Enligt RO:s regler får marknadskommunikation till barn och ungdomar inte heller motverka positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder.

RO-anmäld barnklädesreklam

Reklamombudsmannen har tidigare prövat fyra fall barnklädesreklam. Tre friades, en fälldes.

Under rubriken ”för honom: king of pop” visade företaget Linus och Lotta  t-shirtar med Michael Jackson. Under rubriken ”för henne: blommigt” visades rosa och lila linnen.

RO fällde med motiveringen att annonsen ger intrycket av att det inte finns något utrymme för flickor att använda Michael Jackson t-shirtarna eller för pojkar att använda de blommiga linnena.

Mer läsning

Annons