Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebroare bakom nyaCoca-Cola reklamen

Peter Åstedt kommer ursprungligen från Örebro och han ligger bakom ett av de största kontrakten inom musikbranschen. Han har nämligen sett till att få till ett musikkontrakt med Coca-Cola.

Annons
Det svanska bandet

- Det har är riktigt stort inom musikbranschen, Coca-Cola är i princip är det största varumärket genom tiderna. Jag är glad att vi fått kontraktet till deras reklamkampanj, det är en succé för oss att få ut det här svenska bandets musik i en stor läskreklam, säger Peter Åstedt.

Han är ursprungligen från Örebro och ägare till företaget Musichelp som står bakom det skivbolag som nu har fått kontraktet med dryckesjätten. Det svenska bandet ”You say France and I Whistle” som har gjort musiken i Coca-Colas nya reklamkampanj som

ännu inte sändsi Sverige, men har setts och hörts av miljoner tittare världen över.

Hur kunde du få hem detta kontrakt?- Det krävs kontakter och mycket lirkande och fixande, förklarar Peter vars roll går ut på att agera spindeln i nätet mellan de band och företag som anlitar dem.

När det bestämdes att ”You say France and I Whistle” skulle göra musiken till nya Coca-Cola kampanjen hade Peter ständigt kontakt medföretaget som gett feedback på musiken. Peter har fått styra och ställa och se till att företaget har fått den musik de önskar.

- De kunde tillexempel säga, vi vill ha lite mer glada toner och då framförde jag det till bandet, säger Peter Åstedt.

Det var under Örebrotiden som han startade han ett av sina första skivbolag. I dag har hans företag Musichelp kontrakt med stora varumärken världen över.

Hur blir man så framgångsrik?- Det krävs ett stort kontaktnät, något jag byggt upp intensivt under 20 år. En annan viktig sak att tänka på för att bli framgångsrik inom musikbranschen är att hänga med i trender. På 90-talet skrev media mycket om musik men det försvann. Nu är det mode som alla pratar och skriver om och då gäller det att få in musiken i modet. Det som är effektivt är att vara med och veta vad som kommer.

Peter Åstedt planerar fler reklamkampanjer för Coca-Cola och andra stora varumärken som tillexempel GAP en klädeskedja i USA.

Den nya kampanjen med den svenska musiken spelas 120 gånger i timmen världen över. Reklamfilmen hade sin premiär på Superbowl i USA.

Fakta om Peter Åstedt

Namn: Peter Åstedt

Ålder: 35

Bor: Vagnhärad(mellan Nyköping och Stockholm)

Det är bra att ha nära till Skavsta då jag reser mycket utomlands.

Familj: Sambo

Karriär: Startade skivbolag i Örebro med Dead Frog records, har drivit skivbolag i 20 år, jobbat med Musichelp i tre och ett halvt år.

Höjdpunkt i karriären: Skicka våra första band till USA och rockklubben CB GB i New York.

Bästa musikminne: Träffa DJ Ramon på Contan i Örebro, jag var helt mållös.

Mer läsning

Annons