Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebroare- dåliga bilförare

Örebro ligger på fjärde sista plats i landet när det gäller antalet godkända uppkörningsprov för körkort. Bäst är Umeå med 76 procent och sämst är Södertälje med 41 procent. Örebro ligger på 44 procent.

Annons

Varför klarar fler uppkörningen i Norrland?

- Det har alltid varit åt det hållet. Det är väl ingen som vet exakt varför, men på glesbygden är motivationen att skaffa sig körkort oftare större än i storstäderna rent generellt.

Ylva Lundin arbetar som Informationschef Trafikverkets avdelning för Förarprov. Hon menar att det finns en tradition av att klara av uppkörningen i Norrland.

- Det handlar om förberedelse, inte orten i sig. Det är samma prov överallt.

Är vi helt enkelt inte tillräckligt bra i Örebro?

-Vi gör inga analyser varför man klarar proven eller inte. Det är inte vår roll, säger Lundin.

Flera av körskolorna och även ordföranden för länets trafikskoleförening i Örebro, Arne Fransson, riktar kritik mot Trafikverkets inspektörer.

- Bedömningen av uppkörningen tycks svänga hela tiden. Man får känslan av att inspektörerna är lite petigare nu. Jag tycker att det ska vara noggrant. Men det är också viktigt att hålla en konsekvent linje över landet, annars blir det tokigt. Om det diffar för mycket är det inte bra.

Trafikverkets förarenhet håller dock inte med om att deras personal skulle vara extra nitiska i Örebrotrakterna.

-Nej det tror jag inte. Vi gör uppföljningar på hur inspektörerna jobbar. Dessutom gör även Umeå universitet uppföljningar på det arbetet utifrån Riksrevisionen. Vi har fem, sex personer som åker runt i landet och åker med inspektörerna. I 93 procent av fallen har inspektören och uppföljaren kommit fram till samma bedömning av eleven. Om inspektörerna sen byter beteende när det åker själva är svårt att svara på, säger Karl-Erik Andersson, biträdande chef för förarprov på Trafikverket.

Vägverkets statistik för 2009 visar att fler anmälde sig till teoriprovet som privatister i Örebro. Siffrorna visar också tydligt att de klarade provet sämre än de som anmälde sig via trafikskola. Enligt STR, Sveriges trafikskolors riksförbund, är privatister ofta sämre förberedda och kan rent av vara orsaken till att Örebro ligger dåligt till i statistiken.

- Genom alla år har det alltid varit en 30 procentig övervikt för godkända körkortselever hos körskolorna, säger Berit Johansson, Förbundsordförande på STR.

Berit Johansson menar att de just nu ser ett trendbrott i de här siffrorna. Till nyligen valde två av tre, grovt räknat, den privata sidan.

- Nu väljer i stället två av tre trafikskola, säger hon.

Varför har det här trendbrottet kommit nu?

- Jag tror att det är många saker som sammanfaller, som att vi blivit tydligare med vårt upplägg, hur vi ser på utbildningen och provet i sig. Att uppkörningen mest är ett stickprov. Man lär för livet.

Mer läsning

Annons