Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebros nya genvägar

Nya vägar och genomfarter ska minska köerna i Örebro under rusningstid.

Annons

– Men det tar ungefär ett år innan bilisterna lär sig hitta de nya genvägarna, säger Johan Hidman, planerarer på Stadsbyggnad.

Så sent som i onsdags öppnade in- och utfarten från Södra infartsleden till Radiatorvägen/Skvadronvägen vid Tefatet på Aspholmen.

– Åtgärden ingick i samma paket som nya Gustavsviksbron och kostar strax under en halv miljon kronor, berättar Johan Hidman.

Minska köerna

– In- och utfarten ska minska köerna vid Aspholmsrondellen och vid Östra Bangatan/Rudbecksgatan. Det underlättar på morgonen när de som kommer söderifrån och arbetar på Aspholmen eller Örnsro ska till jobbet.

– Och köerna runt klockan fyra på eftermiddagen på Radiatorvägen går att undvika om man kör ut från nya utfarten åt höger mot Kungsgatan och vidare till rondellen vid Södermalmsplan. Därifrån går det att ta Södra infartsleden söderut. Det är enklare och tar mindre tid än att köa vid Radiatorvägen ut mot Aspholmsrondellen, fortsätter Johan Hidman.

Cykelbanan längs Radiatorvägen är säkrad med gupp på båda sidor.

– Men vi ber trafikanterna om extra hänsyn till cyklisterna som korsar in- och utfarten, nu när inte alla har vant sig vid förbindelsen.

Andra projekt på G?

– Nu har vi skyltat upp och släppt på trafiken mellan Ladugårdsängen och Sörbyängen, norr om Gustavsviks golfbana och ända fram till Tybblerondellen, men det är fortfarande lite provisoriskt vid Ladugårdsängen.

– Det blir ju en genväg för alla som ska från de västra stadsdelarna till Universitetet eller Almby. Vi räknar med att Rudbecksgatan ska avlastas fyra tusen fordon per dygn när Karlsdalsallén blir mer känd, säger Hidman.

Skebäcksbron som ska avlasta Hamnbron passeras i dag av över 7 000 fordon per dygn.

– Det tog ungefär ett år även där innan trafikanterna vande sig vid den nya och snabbare vägen mellan Öster och Norr.

– Nu ska vi skylta upp fortsättningen via Grenadjärgatan så vi kan avlasta Phragmensvägen. På den lilla gatan har trafiken ökat med 300 procent det senaste året.

– Men när den nya rondellen står klar på Hjortstorpsvägen, mellan Majorsgatan och I3-spåret nästa sommar, så tror och hoppas vi att fler väljer den vägen.

Sammanfattning

*In- och utfarten från Södra infartsleden till Radiatorvägen/Skvadronvägen vid Tefatet på Aspholmen.

*Nya Gustavsviksbron

*Nya utfarten åt höger mot Kungsgatan och vidare till rondellen vid Södermalmsplan. Därifrån går det att ta Södra infartsleden söderut.

*Ladugårdsängen och Sörbyängen, norr om Gustavsviks golfbana och ända fram till Tybblerondellen.

*Grenadjärgatan för att avlasta Phragmensvägen.

Mer läsning

Annons