Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orsa Grönklitt kanfå köpa Gustavsvik

(UPPDATERAD 17:23) I går beslutade koalitionen att fortsätta förhandlingarna med enbart Orsa Grönklitt om försäljningen av den attraktiva Gustavsviksanläggningen. Även om beslutet bäddades in i luddiga formuleringar.

Annons

– Ägarna Örebro Rådhus AB uppdrar åt förhandlingskommittén att fortsätta diskussionerna med Orsa Grönklitt för att genomföra det uppdrag som ursprungligen gives, förklarar kommunalrådet Inger Högström-Westerling (M) och läste innantill från ett pressmeddelande.

– Den fortsatta diskussionen innebär också en vid information till och dialog med berörda och intresserade såväl internt som externt, fortsätter hon.

Gick i taket

Beslutet fick den oinformerade oppositionen från vänster i ägarbolaget Örebro Rådhus att gå i taket och reservera sig. Styrelsemötet blev hetsigt och den följande pressinformationen försenades en dryg kvart.

– Vi kan aldrig gå med på att sälja Gustavsvik till en intressent som inte har möjlighet att garantera en fortsatt bra utveckling av anläggningen eller de muskler som krävs, säger oppositionsrådet Jonas Karlsson (S).

– Är det någon som tror att Orsa Grönklitt, som ägs till 19 procent av Orsa kommun, har större intresse av att utveckla Gustavsviks bad- och camping än vi själva, fortsätter han.

Orsa Grönklitt har de senaste åren gått på intensiven med mål att förvärva minst en stor turistanläggning om året. Omsättningen ska öka från 132 miljoner i dag till 300 miljoner kronor år 2013.

– Vi ser stora utvecklingsmöjligheter för Gustavsviksanläggningen, dels i egen regi, dels i form av samarbetspartner, säger vd Torbjörn Wallin och nämner evenemang och andra aktiviteter som inte ryms på området i dag

Är det hela anläggningen vi talar om?

– Ja, svarar kommunalrådet Staffan Werme (FP). Vi för diskussioner om försäljning av både bad- och campingen. Det är en viktig fråga för örebroarna, därför går vi nu vidare med bara en intressent för att kunna vara tydliga med informationen till både politiker och allmänhet.

Har ni någon tidsplan?

– Det får ta den tid det tar, svarar Inger Högström-Westerling. Det kan ta ett halvår eller ett år.

"Örebro starkaste varumärke"

Om nu koalitionen törs vänta så länge. Det kan bli en valfråga.

– Det hoppas jag, säger Murad Artin (V). När allt fler örebroare bildar opinion mot en försäljning av Örebros starkaste varumärke kommer partierna att vackla.

Staffan Werme tror på en framtida överenskommelse mellan blockgränserna, men enligt Jonas Karlsson står partierna långt ifrån varandra.

Vad händer med föreningslivet?

– En privat ägare ger föreningslivet en trygghet de närmaste 15 åren. Det är mer än vad vi som kommun, som har många andra ekonomiska åtaganden, kan garantera, säger Werme.

Gustavsvik

Örebro Fritidscenter som driver Gustavsviksanläggningen bildades 1984 och fyllde 25 i fjol.

Gustavsvik är i dag en av Sveriges mest besökta fritids- och turistanläggningar efter Liseberg, Skansen och Gröna Lund. Omkring 600 000 besökare per år har noterats under 2000-talet.

Gustavsvik är en året-runtanläggning där Upplevelsebadet lockar besökare från hela Skandinavien och campingplatsen/stugbyn räknar över 100 000 gästnätter. och ger ett överskott på cirka tre miljoner kronor per år.

Mer läsning

Annons