Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överfulla bussar i Örebro

Att få plats på lokaltrafikens bussar tycks inte vara någon självklarhet i Örebro. Kirsi Gustafsson är en av dem som helt enkelt inte fick plats på bussen när hon skulle till jobbet.

Annons

När Kirsi Gustafsson skulle åka till jobbet ute i Marieberg köpcentrum i lördags stannade bussen som vanligt där hon bor, fyra hållplatser bort från bussens startplats. Men dörrarna öppnades inte. Istället bad chauffören passagerarna i den redan överfulla bussen att maka på sig för att ge plats åt Kirsi och hennes fyra medresenärer. Men ingenting händer inne i bussen och i brist på plats för nya resenärer åker bussen åter iväg.

Kirsi fick som tur var ståplats på nästa buss, men blir över en timma sen till jobbet.

- Det här är inte första gången som bussen åker förbi vår hållplats, berättar Kirsi. Som jag förstått det är det här tredje helgen i rad. Det är klart att något sånt här kan hända ibland, men om det inträffar regelbunden på den fjärde hållplatsen måste man ju tänk om. Finns det ingen varningsklocka? Säger hon.

Trafikchefen Tex Kihlström

på Nobina, bolaget som arbetar för länstrafiken, känner igen bilden som Kirsi målar upp.

- Ja, ibland är det väldigt mycket resenärer. Vad gäller helgtrafiken har det gått för få bussar på vissa tider helt enkelt, säger han.

Men att sätta in extrabussar när de ordinarie visar sig för få menar Tex Kihlström är omständligt.

- Det kan ta lång tid innan extrabussar kommer dit de ska och då har antagligen nästa buss redan hunnit komma. Men det är beklagligt att vi måste lämna resenärer vid hållplatserna.

På söndagen infördes dock vintertidtabell, vilket generellt sett innebär fler bussar eftersom antalet resenärer ökar under de kalla månaderna.

- Om man jämför med det gamla linjenätets vintertabell kommer vi ha 60 procent mer trafik nu, säger Tex Kihlström.

Mer läsning

Annons