Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Paret uppmanades att bo på olika orter

Med två fasta inkomster var paret säkra på att de skulle få ett bolån. I stället fick de ett blankt nej av banken och en uppmaning om att fortsätta att bo isär.

Annons

Måndagen den 18 maj förra året gick Sara Evaldsson och Maria Engström in på Swedbanks kontor på Skiljebo, övertygade om att dagens möte med en banktjänsteman skulle resultera i ett bolån.

Sara Evaldsson bodde i Örebro, Maria Engström i Västerås. Nu var de redo att flytta ihop, de hade hittat en lägenhet som var till salu och som de ville köpa. Båda hade fast inkomst och planerna för renovering som skulle få upp lägenhetsvärdet hade redan blivit nedritade. Mötet blev dock inte alls som de hade tänkt sig.

– Banktjänstemannen uppträdde väldigt ointresserat och ville inte titta på våra papper eller planer för lägenheten. Hon sa bara att lånet på 490 000 kronor var mycket för två personer och att vi måste betala 10 procent av lånet kontant. Men vi har fast inkomst båda två, berättar Maria Engström.

Banktjänstemannen anmärkte även på deras krediter, som hon ansåg vara höga,

något som paret säger att de inte alls var.

Men det var kommentaren som paret fick därefter som gjorde dem helt paffa.

– ”Ni kanske borde fundera över er livssituation och fortsätta bo på skilda orter” sa banktjänstemannen, berättar Maria Engström.

De bestämde sig för att gå till en annan bank och försöka få ett lån där.

– När vi berättade det för banktjänstemannen önskade hon oss ett ironiskt lycka till, berättar Maria Engström.

På den andra banken fick de ett helt annat bemötande.

– Efter mötet på Swedbank undrade jag om det var så här det skulle gå till. Men på den andra banken frågade banktjänstemannen genast vad de kunde göra för oss för att få oss som kunder, säger Sara Evaldsson.

Paret har nu anmält händelsen till diskrimineringsombudsmannen, DO, eftersom de funderar över om deras sexuella läggning kan ha spelat en roll i banktjänstemannens bemötande. De vill göra en markering och se om det får gå till på det här sättet.

– Det är inte alltid lätt att veta om man har blivit diskriminerad. Vi vill få det utrett och visa vårt missnöje med förfarandet, säger Maria Engström.

Anders Nordström, kontorschef på Swedbank i Västerås, vill inte kommentera eller svara på frågor om den specifika händelsen på kontoret på Skiljebo till VLT.

– Själva anmälan kan vi inte kommentera, utan det gör vi först om diskrimineringsombudsmannen ber oss göra det. Det jag kan säga är att jämställdhet och mångfaldsfrågor är jätteviktiga för oss på banken, säger han.

Anders Nordström väljer i stället att lyfta fram att frågor om jämställdhet och mångfald är något som Swedbank ständigt arbetar med och att de har gjort det i många år.

Hur vet ni att personalen delar värderingarna och att de bemöter kunderna på ett bra sätt?

– Vi gör ständigt och löpande undersökningar om det. Visst händer det att vi, precis som alla andra, får klagomål, men vi jobbar hela tiden för att det ska bli bättre, säger Anders Nordström.

Diskriminerings­lagen

Den nya diskriminerings­lagen trädde i kraft 1 januari 2009 och ska motverka diskriminering som sker på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har tillsynsansvar och det är också till DO man gör en anmälan om diskriminering. Den som har drabbats av diskriminering kan få en särskild diskrimineringsersättning.

Källa: www.regeringen.se

Mer läsning

Annons