Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Pendlare kan påverkas"

Om tåglinjen mellan Örebro och Gävle dras in påverkas även resenärer i Hallsberg och Frövi.

Annons

- Visst får det konsekvenser för trafiken runt Örebro, linjerna har varit till stor nytta för pendlare, säger Lennart Burström, vd för Tåg i Bergslagen.

Bakgrunden är att bolaget räknar med kostnadsökningar på 30 miljoner per år fram till 2012, alltså från 95 till 125 miljoner. Det beror på minskat stöd från statliga Rikstrafiken, men lika mycket om ökade kostnader för tåghyra.

- När räntan ökar så ökar även kostnaden för tåghyran. Men än så länge är det bara en prognos, säger Lennart Burström.

Bolaget ägs av Länstrafiken Örebro AB, Västmanlands lokaltrafik AB, AB Dalatrafik och X-Trafik AB med syftet att binda samman länens trafik. När det nu ska bantas måste det fördelas någorlunda rättvist. Det som påverkar Örebro är förslaget att dra in ett så kallat turpar mellan Örebro och Gävle. Tåget går från Hallsberg kl 6.50 och är i Örebro 7.09 och passar många pendlare. Sedan är det åter i Örebro 16.55 och har då passerat Frövi.

Förslag finns om fler neddragningar, men de berör inte Örebro.

- Å andra sidan går tågen i ett integrerat omlopp, så börjar man rycka i en ände kan det hända saker. Men om vi tvingas spara så får vi ju titta närmare på konsekvenserna.

Förslaget ska nu hanteras av Tåg i Bergslagens styrelse innan beslut fattas. I flera kommuner längs med tåglinjen Gävle-Örebro har man reagerat på planerna och vill behålla turtätheten.

Mer läsning

Annons