Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Planer för ny pulsåder genom centrala Örebro

Just nu jobbar man för fullt med att  planera för hur järnvägsområdet ska se ut i framtiden.

Annons
Hur ska tågtrafiken gå i framtiden? Och bussarna? Just nu ser man över hela järnvägsområdet i centrala Örebro, från Svampen till Gustavsvik.

Att området längs med järnvägen från Svampen i norr till Gustavsvik i söder behöver rustas upp och förbättras har diskuterats länge. Men nu har man bestämt att göra en rejäl satsning. På Stadsbyggnadskontoret sitter en planeringsgrupp med projektledaren Anna Kero i spetsen. Där ingår också bland annat stadsarkitekten Peder Hallkvist. De ska nu komma fram till vad som behöver göras och hur man ska göra det.

– Just nu är det här området inte vidare inbjudande. Det är skräpigt och fult och mitt i det ligger resecentrum, säger Anna Kero.

Arbetet har precis börjat och än har man mest olika frågeställningar att gå efter. Man diskuterar hur öster och väster ska knytas ihop, och norr och söder. Om man ska bygga ett kulturhus för ungdomar i närheten av järnvägsområdet? Om järnvägen ska grävas ner eller höjas upp? Hur resecentrum ska utvecklas och hänga ihop bättre med stadskärnan. Det handlar också om att komma fram till om man ska ha två tågstationer i Örebro, eller nöja sig med en.

Det handlar alltså både om själva resandet men också om man ska bygga ett kulturhus?– Ja, det är dels hur resecentrum ska se ut men också om att hitta andra mötesplatser. Kanske kan ett nytt kulturhus ligga längs med det vi kallar Pulsådern? Där kan man ha skate

boardramper, innebandyplaner, basketkorgar. Vi funderar också på att skapa ett konststråk. Kanske kan Open art vara en del där.

En konsult är också inkopplad för att titta på olika tekniska lösningar.

– Det kan handla om hur många spår man behöver, och perronger. Hur tågen och bussarna ska gå, och hur mycket plats det behövs för cykelparkering.

När kan allt det här bli verklighet?– 2015 bör vi ha ett beslut färdigt och byggstart kan bli 2017. Det här tar tid och kommer att växa fram successivt.

Något som är väldigt avgörande för hur man ska planera vidare är om tågen ska gå i en tunnel under Örebro eller i marknivå.

– Jag tror det kommer att fattas beslut kring det i vår. Det beslutet behöver tas ganska snart, annars kan vi inte fortsätta planeringen.

Är det realistiskt att gräva ner spåren?– Att bygga en tunnel är ju otroligt kostsamt men det skulle innebära att man kan bygga stad ovanpå spåren. Det är ett sånt beslut som måste tas, om vi har råd med det och om det är värt det.

I arbetet vill man också att örebroarna ska vara delaktiga.

– Redan sent i höst eller tidigt nästa år ska vi göra en attitydundersökning för att ta reda på vad folk tycker är viktigt vid en station. Vi ska också göra digitala bilder där man kan se hur olika miljöer skulle kunna se ut. Vi planerar också att ha fokusgrupper med resenärer.

Anna Kero fortsätter:

– Viktigt är också att höra med fastighetsägarna i området, vad de vill utveckla och satsa på.

Mer läsning

Annons