Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen: Har vi gjort felså ska vi rätta till det

Det är Örebropolisen som gett Monika och Deva Kahandaliyanage rätt i sin överklagan. Polisen får stöd i sitt handlande av Niclas Nilsson, sakkunnig på Transportstyrelsen.

Annons

– Vår enda uppgift i det här fallet är att pröva om parkeringsanmärkningen utfärdats på rätt sätt. När vi finner att så inte är fallet undanröjer vi betalningsansvaret, säger Börje Hammarström, förundersökningsledare hos trafikpolisen.

På ren svenska betalas avgiften, som i folkmun felaktigt kallas böter, tillbaka till bilägaren som överklagade ärendet. Men vad var det som var fel?

– Enligt Vägverkets föreskrifter om vägmärken och andra anordningar ska det finnas en tilläggstavla om ett förbud att stanna eller parkera fordon gäller en sträcka som inte är längre än 25 meter. Är sträckan över 25 meter ska det finnas en slutskylt vid exempelvis en lastplats, taxiplats eller bokbusshållplats. Den aktuella sträckan är mellan 35–40 meter, därför gjorde jag bedömningen att en sådan slutskylt ska finnas, säger Börje Hammarström.

Efter hans bedömning har Örebro kommun nu satt upp en vägmärke som uppger var lastplatszonen slutar.

– Det är inte så mycket att prata om. Har vi gjort fel så ska vi naturligtvis rätta till det, säger Kenny Selling på tekniska förvaltningen park och gata.

Finns det fler felskyltningar i kommunen?

– Jag hoppas att samtliga är utmärkta korrekt nu, svarar han.

Mer läsning

Annons