Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politikernas fejs spikas upp på stan

Artikel 120 av 300
Val 2014
Visa alla artiklar

Effektivt för att få ut budskapet. Ett viktigt sätt för att höja valtemperaturen. Det säger Socialdemokraternas och Moderaternas ansvariga om valrörelsens allra tydligaste kännetecken: Valaffischerna.

Annons
Lennart Karlsson i färd med att montera affischer på vägen ut mot Adolfsberg, ett av Moderaternas starka fästen.

Mindre än en månad kvar. Valrörelsen börjar närma sig slutspurten. Vallöftena duggar tätt och nu börjar det också synas runt om i Örebro att valet närmar sig. På Stortorget är valstugorna uppe och längs vägarna ståtar valaffischer med leende politiker intill kärnfulla budskap.

I går började Moderaterna att sätta upp sina affischer. Under två– tre dagar ska 300 affischer upp på strategiskt utvalda platser.

Att sätta upp affischerna är något av en högtidsstund för en politiskt intresserad, menar Lennart Karlsson och Calle Alsätra, som tillsammans med Oskar Rådehed sköter det jobbet åt Moderaterna:

– Nu äntligen börjar valet, utropar Lennart Karlsson.

När NA träffar Lennart Karlsson och Calle Alsätra i närheten av Gustavsviksbadet sätter de upp oppositionsråden Anders Åhrlins och Marias Haglunds porträtt längs hela vägen ut mot Adolfsberg, ett av Moderaternas starka fästen.

– Vi utgår från de områden där vi är starka och svaga, och där folk rör sig. I Marieberg sätter vi upp många för där är det mycket folk i rörelse. Ett område som vi är svaga i är till exempel Vivalla, berättar Lennart Karlsson.

Är affischer en effektiv metod för att få ut ert politiska budskap?

– Det plus mycket annat. I dag är det viktigt att ha ett samband mellan affischer, Facebook och andra sociala medier, menar Lennart Karlsson.

77-årige Calle Alsätra har hjälpt till i kampanjarbetet sedan 1998. Han tycker att det är en stor skillnad på de senaste valkampanjerna i Sverige och de som var på 90-talet. Då var det inte så vanligt med affischer, minns han.

– Det stora lyftet kom med Barack Obama. Han fick verkligen folk att gå runt och knacka dörr, säger Calle Alsätra.

I söndags drog Socialdemokraterna i gång med sin affischering. Dennis Begic, som är ombudsman för Socialdemokraterna och med i den parlamentariska grupp som håller i kampanjen, förklarar att partiet siktar in sig på de stora stråken där många människor rör sig. Nydesignade, mer hållbara skyltar i plast ska sättas högre upp än vanligt för att nå ännu fler. Ändå är affischerna inte det viktigaste sättet för att nå väljare, menar Begic:

– Men det är definitivt ett sätt att höja valtemperaturen. Vi har olika metoder för att nå ut till väljarna och det här är viktigt för att uppmärksamma folk om att det snart är val.

Alla artiklar i
Val 2014