Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pressbyrån: ”Alla behöver inte gilla idén" 

Att Pressbyrån satsar på HBTQ-tema orsakade stor debatt på na.se. – Vi tycker inte att alla behöver gilla idén, men vi hoppas ändå att vi kan få chans att visa vårt stöd för allas lika värde, säger Caroline Rosenqvist, butikschef på Pressbyrån på Järntorget. 

Annons

NA berättade i går att Pressbyrån i Örebro kommer att ha HBTQ-tema nästa vecka i samband med stadens Pridefestival, bland annat kommer kunder få påsar med texten Homobyrån eller Queerbyrån på och personalen kommer att dela ut vimplar och ballonger.

Artikeln skapade stor debatt i sociala medier och kommenterades flitigt på na.se. Många var positiva till kampanjen, men många var också negativa till Pressbyråns initiativ.

– Det är tråkigt att responsen blev så negativ när vi försöker göra något positivt. Jag och min personal gör inte detta för egen vinning i butiken, säger Järntorgets Pressbyrå-chef Caroline Rosenqvist och fortsätter:

– Vi tycker inte att alla behöver gilla idén heller, men vi hoppas ändå att vi kan få chans att visa vårt stöd för allas lika värde när en sådan möjlighet som Pride ges. Vi gör inte någon illa, detta är inte farligt för någon och vi diskriminerar ingen. Vi lyfter fram en minoritet i tre av årets 365 dagar.

HBTQ-kampanjen på Pressbyrån kommer att pågå under Pridedagarna i Örebro nästa vecka, från fredag till söndag.

– Jag har läst alla kommentarer efter artikeln och tar till mig kritiken. Jag håller med om att det inte får bli ett löjeväckande jippo. Ord som ”bög” och ”flata” används mer ofta som skällsord i vardagligt språk, så jag kommer se över det skyltmaterialet vi fått då jag vet att dessa ord finns med.

– Jag vill värna om alla mina kunder och det ni kommer att mötas av i butiken är en varm, glad stämning i regnbågens färger med budskapet att kärlek är till för alla. Det skriver vi alla under på som jobbar på Pressbyrån, säger Caroline Rosenqvist.

Mer läsning

Annons