Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Problemet är segregationen"

Skolrapporten som presenterades av OECD på måndagen missar målet, anser Örebroforskare.– De tar inte tag i det som verkligen är problemet, säger Tomas Englund.

Annons

Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) presenterade på måndagen sin rapport om den svenska skolan.

Kortfattat pekade rapporten på att svensk skola är i stort behov av genomgripande förändringar.

Lärarnas kompetens behöver höjas likaså kraven på blivande lärarstudenter och elevernas attityd i klassrummen behöver förändras, skriver OECD bland annat.

Tomas Englund, seniorprofessor i utbildnings- och samhällsvetenskap vid Örebro universitet, tycker att rapporten missar grundproblemet i skolan.

– Segregation. De nämner det men grundproblemet med lågpresterande klasser finns inte med, säger han.

Englund menar att det är de lågpresterande klasserna som drar ner resultaten i den svenska skolan.

– Det är inte så att resultaten i övrigt är fantastiska men den stora sänkningen ligger primärt på de här lågpresterande grupperna, säger Tomas Englund.

En stor anledning till hur segregationen i skolan har skapats är, enligt Englund, det fria skolvalet.

OECD skriver visserligen att skolvalet måste göras mer likvärdigt men det räcker inte, menar Tomas Englund.

– Det är att skumma på ytan, de måste precisera vad segregationen handlar om – nämligen att de lågpresterande samlas i vissa klasser, säger han.

Måndagens rapport pekade även på att läraryrkets status måste stärkas, en fråga som debatterats under lång tid.

– Det är klart att det är bättre att försöka höja lärarstatusen på lång sikt men det är inget som sker snabbt, säger Englund.

Nyligen infördes reformen om förstelärare och hur den kommer att påverka resultaten i skolan är för tidigt att säga.

Tomas Englund menar att reformen inte är problemfri.

– Lärare har varit något så när jämställda under lång tid men nu blir det inte så och om det förbättrar eller försämrar skolan är jättesvårt att säga, säger han.

Rapportförfattarna skriver också att förväntningarna på eleverna i den svenska skolan måste höjas.

Englund tror att fler lärare i de lågpresterande klasserna kan vara en lösning.

– Ska man arbeta med högre förväntningar då måste det finnas fler lärare närvarande.

Kommer rapporten att påverka skolan?

– I stort sett säger den samma sak som sagts under lång tid, att skolan misslyckas. Fast jag tycker att stora delar av skolan fungerar väldigt bra men skillnaderna mellan skolorna ökar, säger Tomas Englund.

Läs också:

NA:s politiske redaktör Lars Ströman:  "Skyll inte dåliga skolresultat på segregation".

Mer läsning

Annons