Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Professor: Därför har pojkar sämre betyg

En hierarkisk genusordning är den rimligaste förklaringen till varför pojkar har sämre betyg än flickor. Lösningen handlar om bra undervisning och att se varje individ.

Annons

Inga Wernersson, professor i utbildningsvetenskap vid Högskolans Väst, skrev för två år sedan en rapport till Delegationen för jämställdhet i skolan om flickors och pojkars prestationer. I decennier har flickorna haft bättre betyg.

– En sak som man kan utgå från är att begåvningsmässigt så förefaller det inte finnas någon skillnad mellan pojkar och flickor, och då är det andra faktorer som har betydelse, säger hon.

Det finns olika förklaringar. Hon pekar på en hierarkisk genusordning.

– Den framstår som den rimligaste förklaringslinjen, säger hon.

I olika sammanhang tenderar män och pojkar att överskatta sina förmågor. De tillskriver andra misslyckanden och framgångar till sig själva. Medan kvinnor gör tvärtom.

– Om den som överskattar sig tenderar att inte anstränga sig lika mycket som den som underskattar sig kan det vara en del av förklaringen, säger Inga Wernersson.

Hon har inte hittat något som tyder på att lärarens kön skulle spela någon roll, däremot tror hon att undervisningens upplägg kan göra det.

– Det är möjligen relaterat till att flickor upplever att de inte får något gratis och därför är mer välorganiserade, målinriktade och jobbar mer. Om man har mycket eget ansvar i undervisningen slår det gissningsvis ut hårdare, säger hon.

Fast det är inte så att flickorna bara har fördelar. En ökad stress är en följd.

– Om du upplever att du inte har något gratis utan måste ligga i, jobba och vara en duktig flicka hela tiden finns risken att du tar i på alla fronter och tar i för mycket, säger hon.

Hon förklarar att när det handlar om generell förmåga ligger flickorna över, men i specialiserad förmåga ligger pojkar högre. Pojkar verkar därför specialisera sig, medan flickor duktiga i allt.

– Då väljer pojkarna och specialiserar sig. Det är också ett uttryck för att det är jag som bestämmer, det här vill jag satsa på och inte det här. Och i en hierarkisk ordning är de formella vägarna något som den underordnade gruppen måste använda, men den överordnade kan gå runt grejer, säger Inga Wernersson.

Genusordningen hjälper oss att förstå problemet, men lösningen ligger hos individen.

– Så tänker jag nu. Genusordningen har effekter, men när det gäller vad man ska göra är det inte där åtgärderna ligger för skolan. Det är att ge alla den bästa undervisning. Att identifiera individens problem och att ha kunskap om vilka krafter det är som är i spel, säger Inga Wernersson.

MER LÄSNING

Så är betygen i Örebro kommun

Mer läsning

Annons