Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protester fördröjer ändringar av gator

Att öppna Postgatan respektive Änggatan för bilar har väckt starkast reaktioner i kommunens trafikplan. Därför vill politikerna se en fortsatt process.

Annons
Postgatan mellan Oxhagen och Björkhaga är en vägsträcka där många har åsikter för eller emot biltrafik, precis som på Änggatan.

Kommunen blev fullständigt överöst med synpunkter i den så kallade trafikdialogen med medborgarna, och ännu har politikerna bara fått en sammanfattning av de första 500. De lösningar kommunen vill gå vidare kommer att presenteras i etapper, säger Björn Sundin, (S), ordförande för programnämnd samhällsbyggnad. En cykelnätsplan kan vara klar efter sommaren, busstrafiken blir från årsskiftet. Även biltrafiken kommer att delas upp.

– Det finns gator som vi ganska snart kan gå vidare med, som att öppna bussgatan mellan Vivalla och Lundby samt Vallgatan fram till Universitetet.

En fyrvägskorsning på Södermalmsallén, alltså att öppna Boskärsgatan, kan också ligga närmare i tiden. Men att tillåta bilar på bussgatan mellan Oxhagen och Björkhaga och att öppna hela Änggatan för trafik har gett många reaktioner. Där ser Björn Sundin att det krävs extra vändor för att ta in synpunkter.

– Änggatan är planlagd som bilväg sedan 50-talet, så egentligen krävs ingen detaljplaneändring. Men det är uppenbart att vi inte bara kan bygga om gatan när det finns så mycket åsikter.

Han hoppas att arbetet med nya detaljplaner, alltså även för Änggatan, kan starta före sommaren. Själva processen tar sedan upp emot ett år. Att utreda busstrafiken från Ladugårdsängen och Sörby ska göras i september.

– Området kommer att öka med 3 000-4 000 invånare de närmaste 6–7 åren, det klarar vi inte med dagens busstrafik.

Mer läsning

Annons