Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reklamfirman: Klart bra med adressregister 

Två kronor. Det är ungefär vad ett företag betalar för att få tillgång till din postlåda.

Annons

Få vet vad de skriver under när de köper en vara på postorder. I många fall går kunden med på att uppgifterna som lämnats får användas i marknadsföringssyfte.

– Det finns ju en anledning till att det inte står i stor text och fet stil, säger Kennet Båth, vd för reklamfirman Wonderville.

Han menar att många företag medvetet formulerar sina köpeavtal luddigt.

– Står det att uppgifterna kan användas av ”partners” innebär ju det att de kan sälja dem till vem de vill.

Att få tillgång till ett väl detaljerat adressregister där exempelvis köpvanor och inkomst finns med kan vara en guldgruva.

– Det är klart att det är bra att få tillgång till ett segmenterat adressregister både digitalt och postalt, säger Kennet Båth.

Men att skicka ut adresserad reklam till personer som inte vill ha den är dyrt och skapar ett dåligt förtroende för företagen.

– Det saknar helt sitt syfte. Om du får information som du inte vill ha slänger du den och vi har inte nått ut med det vi vill, säger Båth.

Enligt honom kostar en adress ungefär två kronor men kostnaden för utskicket är många gånger dyrare.

– Det landar säkert på 15 kronor per postlåda, de pengarna kan användas mycket mer effektivt, säger han.

Mer läsning

Annons