Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan norra infarten till Örebro bli

Artikel 3 av 8
Örebro växer så det knakar
Visa alla artiklar

Norra infarten till Örebro kommer att få ett helt nytt utseende. Rättscentrum ska få sällskap av tre höga kontorshus på Östra Bangatan.

Annons

– Det är ett av Örebros bästa lägen för arbetsplatser och kontor. Samtidigt blir det en förlängning av Norrcity som tillför något till stadsdelen, säger Ulf Nykvist, planstrateg på Örebro kommun.

Omvandlingen vid Postterminalen handlar inte bara om tre höga hus. Övergångsställen, cykelvägar och trädplanteringar ska också göra Östra Bangatan till mer stadsgata än trafikled. I planen ingår också att öppna en infart till Ribbingsgatan från Östra Bangatan.

De tre inritade byggnaderna ligger på mark med tre olika ägare. En utbyggnad av Postterminalen och nybygget av det högsta 14-våningarshuset planeras av fastighetsägaren Klövern. Men tidigast i slutet på 2016 kan husen vara klara.

– Man får ha respekt för den tid olika processer tar, konstaterar Mikael Varg, affärsenhetschef i Örebro.

Det större sjuvåningshuset närmast korsningen ligger på mark som tillhör Jernhusen. Det kommer att stycka av och sälja den marken. Kommunen äger den kilformade tomten på östra sidan, och även den tomten ska säljas till en exploatör som vill bygga.

Skisserna visar bara tänkbara volymer. Arkitektritningar, bygglov och byggplan återstår.

Är tanken att de nya husen ska matcha Rättscentrum?

– Riktigt hur de ska se ut vet vi inte. De behöver inte se likadana ut, och tanken är inte heller att de ska spegla Rättscentrum. Däremot tror jag att med de nya husen stående vid korsningen så kommer Rättscentrum upplevas på ett annat sätt och stadsbilden hållas ihop bättre, säger Örebros planstrateg Ulf Nykvist.

Göran Cars, professor i samhällsplanering och miljö vid Tekniska högskolan i Stockholm, KTH, konstaterar att Örebros planer ligger i tiden. Järnvägen anses åter ha framtiden för sig, och arbetsplatser nära stationen underlättar för arbetspendling i en allt större arbetsmarknadsregion.

– Orter som Kumla och Hallsberg är beroende av Örebro som arbetsmarknad, och för pendlare är det mycket värt att inte också behöva sätta sig på en stadsbuss 20 minuter, konstaterar Göran Cars.

Han tycker också att det är positivt att det händer något med den i dag rätt trista miljön runt järnvägen i Örebro, men stora krav kommer att ställas på själva utformningen, säger han. Det blir viktigt att få till en levande miljö och att koppla ihop stationsområdet med stadskärnan.

Mikael Varg håller med, och ser dagens Stockholms central som en förebild.

– Kanske kan vi få till en mini-Stockholms central, med service och restauranger, säger han.

Alla artiklar i
Örebro växer så det knakar
Annons