Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så mycket skulle det kostamed spårvagn i Örebro

Det är teknisk möjligt att införa en spårvagnslinje mellan Brickebacken och Lundby. Det visar en ny idéstudie. Men det kostar upp mot en miljard kronor.

Annons

Spårvagnsfrågan är inte ny i Örebro. Den har varit uppe på bordet tidigare, men lagts åt sidan då det blivit för dyrt. I den nya idéstudien har man titta på effekterna om man gör om en del av gatorna till ett prioriterat stråk genom staden för buss och för en spårvagn.

– Vi behöver tätare turer, högre kapacitet och snabbare kollektivtrafik för att Örebro ska kunna fortsätta att växa. Det vi måste ta med oss är hur vi åstadkommer det bäst och ekonomiskt mest rimligt, säger Björn Sundin (S), ordförande i programnämnd samhällsbyggnad.

Han påpekar att de får grunna vidare på studiens slutsatser, och fortsätta i höst och då diskutera med såväl örebroarna som med resten av länet.

– Sedan är ett mer näraliggande problem att busssystemet inte funkar i dag. Det finns ett mellansteg och det är att det systemet måste fungera, säger Björn Sundin.

I dag är restiden ungefär 40 minuter med buss mellan Lundby och Brickebacken. Med en spårvagn skulle den tiden halveras, och det beräknas ta några minuter längre om man kör med en buss i ett prioriterat stråk längs vägen.

– Mycket pekar på att detta skulle kunna vara en intressant väg att gå. Vi är positiva till att pröva alla vägar som finns för att hitta en bättre kollektivtrafik, sedan kan man inte säga vilken det blir i dag. Men man kan se i idéstudien att det är möjligt, säger Henrik Elamsson (M), andre vice ordförande i nämnden.

Från Miljöpartiet är man mer tydlig med att det är spårvagnar som är framtiden.

– Vi är positiva till spårvagnar. Men det här är inte gjort i en handvändning. Det handlar om att tänka långsiktigt, säger Fredrik Persson (MP), förste vice ordförande i nämnden.

Enligt idéstudien skulle det kosta närmare 400 miljoner att investera i en busslinje i ett prioriterat stråk. En spårvagn kostar mer än det dubbla, upp mot miljarden kronor. Om det framöver skulle tas ett beslut om att investera spårvagnar så dröjer det innan man kan se dem rulla i stan.

– Tio år är en rimlig tidpunkt om man ska få till hela sträckan, säger Björn Sundin.

Lite spårvagnshistoria

Redan 1864 fanns förslag på en hästspårväg mellan Stortorget i Örebro och hamnen i Skebäck. Det var det första i en lång rad förslag till spårvägar i Örebro, men ingen av planerna förverkligades.

Under tidigt 1900-tal var Örebro den största

svenska stad som saknade spårväg.

Källa merkoll.se

Mer läsning

Annons