Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så spred kommunen info om vattenlarmet

Både Örebro kommuns säkerhetschef och kommunikationsdirektör är nöjda med hur beredskapen fungerat runt dricksvatten-larmet.
– Vi har använt oss av flera olika kanaler för att informera örebroarna och tycker att vi fick god och snabb spridning på budskapet, säger Margareta Wall, kommunikationsdirektören.

Annons

Det var vid 21-tiden på lördagskvällen som läckaget vid en toalett i foajén till Svampen upptäcktes och Vattenverkets personal kopplades in för att undersöka vidden av skadan. Strax efter midnatt blev Örebro kommuns säkerhetschef Mats Brantsberg liksom kommunens kommunikationsdirektör Margareta Wall uppringda av Vattenverkets chef.

– Samtalet handlade om att Vattenverket nu behövde nå ut med information till örebroarna, berättar Mats Brantsberg.

Vid den här typen av händelser ligger det direkta ansvaret enligt den kommunala beredskapen vid kris på tekniska förvaltningen, som ser till att få hjälp av andra förvaltningar när det gäller vidare information och agerande.

– För min del handlar det om att ge stöd och att ansvara för att kommunens centrala krisledning och kommunala verksamheter som berörs, blir informerade om vad som hänt och kan börja agera, säger Mats Brantsberg.

Informationen ut till örebroarna hamnade på kommunikationsavdelningens bord.

– Vi gick vid halv tre-tiden på morgonen ut med information på kommunens hemsida och i de sociala medierna, berättar Margareta Wall. Och vi tog kontakt med media.

Därefter fattade Margareta Wall beslut om att öppna telefonnumret till Servicecenter 019-21 10 00 och sex medarbetare kallades in varav en var teckenspråkig. En fråga-svar-sida byggdes upp på hemsidan och den uppdaterades kontinuerligt.

– På morgonen bestämde sig Vattenverket också för att skicka ut sms som komplement till örebroarna, berättar Margareta Wall. Det var första gången de informerade den här vägen i så stor skala. Det har fungerat till stor del, men kan bli bättre.

Margareta Wall är nöjd med spridningen av informationen i alla de tillgängliga kanalerna och berättar att Örebro kommuns hemsida besöktes drygt 120 000 gånger under söndagen.

– Vi fick också 700-800 telefonsamtal under söndagen, berättar hon vidare.

Under måndagen har det varit lugnare och vid lunch var antalet telefonsamtal som det brukar vara i början av veckan.

Nu har ju uppmaningen om att fortsätta koka vattnet förlängts en dag. Vad innebär det för er?

– Vi uppdaterar informationen om att fortsätta koka vattnet och svarar på frågor.

Mer läsning

Annons