Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkerheten åsidosatt i en stad med växtvärk

– Örebro har växtvärk, och det märks på att detaljerna inte hänger med. Det säger Maria Cassersten som efterlyser ett övergångsställe till förskolan Ekängen.

Annons
Maria Cassersten visar cykelbanan där hon och Wilmer kommer, men där den tar slut finns inget övergångställe för att ta sig över vägen till förskolan.

Maria Cassersten och 5-årige sonen Wilmer brukar cykla från Tybble varje morgon till Ekängens förskola. Förskolan ligger i den snabbt växande delen av Örebro där områdena Ladugårdsängen och Sörby numera möts. Det är bara det att förskolan ligger på andra sidan vägen – och något övergångsställe finns inte

– Det är svårt att lära sitt barn var man ska gå över gatan när det inte finns något övergångsställe att välja, säger Maria Cassersten.

Men främst handlar hennes invändning om att på ett trafiksäkert sätt kunna korsa Pålsbodagatan.

– Det är en hel del trafik när alla ska till jobbet på morgonen, här kör också många elever på väg till Tullängsskolan, säger hon.

Eftersom det byggs så mycket i området passerar också en hel del tung byggtrafik. Inte finns det heller någon 30-skylt eller annan varning till trafikanterna om att de närmar sig en förskola.

– Närmaste 30-skylten sitter vid Sörbyskolan, från andra hållet redan när man kör in i Ladugårdsängen, säger Maria Cassersten.

Även förskolan har hört av sig till Örebro kommun och efterlyst ett övergångsställe.

– Vi har gjort det utifrån tanken på personalen, eftersom vi korsar vägen när vi går ut med barngrupperna, säger förskolechef Marine Rosenberg.

Att området inte är färdigplanerat och att övergångställe invaggar oskyddade trafikanter i falsk trygghet är svar som Maria Cassersten och förskolan fått.

Första gången Maria Cassersten kontaktade kommunen var i september

– I oktober kom det grävmaskiner, så då tänkte jag att det var på gång. Men det visade sig att de anlade en gräsmatta och planterade träd bredvid vägen, men inget övergångsställe. Jag tycker det är felprioriterat, även om det kanske handlar om en annan budget.

I dagarna lämnade förskolans föräldrar också in en namnlista till kommunen.

– Det är ju ett större problem för föräldrarna som ska passera vägen två gånger om dagen, medan vi på förskolan kanske går på utflykt en gång i veckan och kan välja andra vägar, säger Marine Rosenberg.

För Maria Cassersten är det uteblivna övergångsstället en klassisk planeringsmiss som beror på att kommunen inte hinner med viktiga detaljer när staden växer så snabbt.

– Det blir liksom inte färdigt. Men förskolan byggdes 2011, så det har faktiskt hunnit gå några år.

Växtvärken är bara en delorsak till att förskolan inte fått något övergångsställe, säger trafikingenjör Håkan Blaxmo.

– På Tekniska förvaltningen gör vi bedömningen att ett övergångsställe i ett sånt här område inte ökar trafiksäkerheten, säger han.

Att området runt Ekängens förskola har byggts och byggs i etapper gör att trafiklösningar fått utformas efter hand, säger Håkan Blaxmo. Men framför allt hänvisar han till forskning om att många olyckor med oskyddade trafikanter sker just på övergångsställen.

Forskning kan ju tolkas på olika sätt, vem fattar beslutet att dra den slutsatsen?– Det är ju vi trafikingenjörer som gör det, i samråd med varandra.

Ska vi ta bort alla övergångsställen i Örebro med andra ord?– Nej, på andra ställen kan det vara mer motiverat för att det är fler trafikanter.

I nybyggda ytterområden med 30-gräns planeras alltså inga övergångsställen, enligt Håkan Blaxmo. Däremot ska det finnas bra gång- och cykelbanor med passager – men alltså inte skyltade som övergångsställen.

Nu ska det byggas på området precis bredvid förskolan, och byggtrafiken lär fortsätta.

Mer läsning

Annons