Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sätt larmet på väckning – nu!

Har du vänt på dygnet under sommarlovet och bävar inför skolstarten? Lugn, här kommer sömnläkarens tips. Ett är att ta vägen via lite sömnunderskott.

Annons
Sluta sova bort förmiddagen redan nu, tipsar överläkaren Lena Leissners inför skolstarten.

Sommarlovet är långt och härligt, men när höstterminen drar i gång brukar det handla om återgå till en helt annan dygnsrytm. Frågan är om man ska lägga upp en taktik över flera dagar, eller ta omställningen hårt och brutalt på måndag.

- Nej, inte hårt och brutalt, det klarar de flesta inte av alls, säger Lena Leissner, överläkare på USÖ:s sömnenhet under neurokliniken.

Skär ner på morgonsömnProblemet är ofta att man sover alldeles för länge på mornarna, och då skapas inget ”sömntryck” tills det är dags att gå och lägga sig.

- Ska man somna på kvällen måste man ha ett rimligt antal vakentimmar bakom sig, och då får man skära ner på morgonsömnen.

Alltså gäller det att tvinga upp sig själv – eller sitt barn - tidigare på mornarna.

- Och det är hög tid att börja nu inför skolstarten nästa vecka.

Nattuggla är okDet går däremot bra att fortsätta att lägga sig ganska sent en eller ett par kvällar, bara man kliver upp på morgonen.

- Så det är ingen idé att säga till sina barn att de ska lägga sig tidigt om de sovit länge på morgonen. Låt dom vara uppe, säger Lena Leissner.

Annars kommer de bara att ligga och vrida och vända sig i sängen, för att somna samma tid som tidigare.

- Och det vill ingen, oavsett ålder. Alla vill sova kort och gott och ha så effektiva vakentimmar som möjligt.

Ökad sömnbrist en vägAtt fortsätta att lägga sig lite sent kan till och med vara ett tips.

- Det fungerar nästan ännu bättre. Då åstadkommer man sömnbrist med flit och ett ökat sömnbehov, och då går det lättare att vända tillbaka dygnet. Man tar vägen via ökad sömnbrist kan man säga.

Hur lång tid det tar att vända dygnsrytmen så den passar vardagens rutiner är olika från individ och över olika åldrar. Men sista veckan före skolstart är inte för tidigt.

- Ska man hinna få balans bör man börja nu, och börja med att inte dra dig på morgonen.

Så hittar du tillbaka till skoldygnsrytmen

1. Ställ larmet på väckning. Tvinga dig upp.

2. Lägg dig gärna lika sent som förut en eller ett par nätter.

3. Låt den ökade sömnbristen göra sitt, du kommer att somna i tid, och ha sovit lagom länge när larmet ringer.

Mer läsning

Annons