Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skandal när Cadillac såldes två gånger

Det blev en folkfest med 3 000–4 000 besökare när auktionen efter Ester och Ingemar Gustafsson fortsatte på söndagen. Men det blev också ett verkligt antiklimax och skandal när den ryktesomspunna Cadillacen från 1928 skulle säljas.

Annons

Många av spekulanterna hann inte med i svängarna och i ett huj var bilen såld för 145 000 kronor. Det ledde till sådan upprördhet att auktionen fick göras om och till slut hamnade bilen i Dylta bruk för 300 000 kronor.

Det här blev naturligtvis det stora samtalsämnet.

– Den här auktionen var större än vad firman klarade av, konstaterade Martin Nordfors, en av dem som ska dela på resultatet och som inte var glad åt hur det gick till.

– Skandal, tyckte också Robert Dubreborg, som själv driver en auktionsfirma i Kungsör.

Det som hände var att auktionisten beskrev vilka saker som stod på tur att säljas i högtalaren. Sedan ändrade han sig, men då var inte högtalaren i gång och många missade budskapet. Sannolikt var det flera av bilarna som stod i samma utrymme som Cadillacen, som också blev billigare på grund av detta.

– Jag sa vart vi skulle gå och det gäller att hänga med, sade auktionsutroparen Kjell Höök till sina kritiker, som var både budgivare och en del arvingar, som såg en del tusenlappar fladdra iväg när priset inte blev högre.

Det var Gerhard Lycken och Christian Peitz från Osnabrück i norra Tyskland som ropade hem Cadillacen först.

– Jag har aldrig varit med om en sådan här auktion, sade Gerhard Lycken. Det var dåligt med information om fordonens modeller och skick. Vi blev tvungna att låta bilen säljas om igen och nu är alla inblandade nöjda.

De tyska köparna tjänade 150 000 kronor i ett nafs på affären, men mest nöjd kanske Bo Lindgren från Dylta bruk är. Det var han som till slut köpte dyrgripen för 300 000 kr.

Det gjordes otroligt många affärer denna dag. Första inropet var en kvinna som köpte en släde för 500 kr, några tyskar köpte en Fiat utan bakaxel för 17 000 kr, någon köpte ”hela skrotet i hallonbuskarna” för 200 kr, en glad värmlänning ett gäng motorer för 2 000 kr, en Ford gick till Norrbotten för 30 000 kr.

Dagens första applåd utbröt när en finne köpte en röd B-Ford från 1932 för 97 000 kr. Rätt rejält betalt med tanke på vad Ove Edvinsson fick när han sålde den till Ingemar Gustafsson 1962.

– Jag fick 50 kronor för den. jag hade tänkt rusta den själv, men Ingemar tjatade, så till slut sålde jag, berättade Ove, som raggat med Forden på Draget i Örebro och bland annat raggat upp sin fru med bilen!

När Anders Axelsson fick hjälp att dra ut sin nyinköpta Volvo PV 800, en så kallad Sugga, för 1 950 kr blev det hans Sugga nummer 15. Han bogserade hem den till Norrköping med en obetydligt fräschare bil av samma modell.

– Den har jag kört med sedan 1997, sommar som vinter, sade han nöjt.

Dagens andra applåd utbröt när en Harley Davidson-mc såldes för 285 000 kr, alltså dubbelt så mycket som den omsusade Cadillacen.

– Men så var det en förkrigsmodell och sådana finns det inte så många, sade värmlänningen, som själv köpte en -42 års modell med sidovagn för 60 000 kr.

Fotnot. Alla priser i artikeln är budpriser. Till dem kommer 20 procent i slagavgift.

Ryktesbil. Det var den här Cadillacen som vållande uppståndelse. Den såldes två gånger och hamnade tillslut i Dylta bruk.
Den här Isetta-modellen ska enligt köparen Robert Dubreborg ha räddat BMW-fabriken, som var på dekis på 50-talet. Nu ska dotterns favorit för 35.000 kronor till Kungsör.
Putsbehov. De allra flesta bilar som såldes behövde inget tydligt påpekande om läget ...
Stort och smått. Auktionsförrättaren Kjell Höök sålde stort och smått. Här en skylt från högertrafikomläggningen innan han stängde av mikrofonen och fick många auktionsbesökare ordentligt arga.
Sugg-samlare. Anders Axelsson förbereder bogseringen av Volvo-Sugga nummer 15 i samlingen hem till Norrköping.
Hjulfynd. Morgan Wilhelmsson har en Fordson Highland hemma i Östansjö, som nu ska få ett nytt järnhjul
Klippare. Gerhard Lycken, till vänster, och Christian Peitz var glada köpare av en Cadillac. De tvingades sedan gå med på en omförsäljning, tjänade 150 000 kr på affären och kunde i alla fall åka hem med en historia och en Indian-mc för 62 000 kronor.

Mer läsning

Annons