Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skräms av okänd personal

I ett års tid har 86-åriga Lilian kämpat för att få känna sig trygg i sitt hem. Hon skräms av ideligen ny hemtjänstpersonal som inte ger sig till känna. Lilian är nämligen helt blind och kan inte se vem som kommer.

Annons
Beroende. Blinda 86-åriga Lilian Westman försöker klara sig själv så långt det går, men hon måste få hjälp med att hälla upp sitt kaffe.

– En del ropar inte sitt namn när de kommer utan de bara dyker upp framför mig, säger hon.

Fast personal. Det är vad Lilian Westman skulle behöva för att kunna känna sig trygg i sitt hem.

Sedan hennes syn gav upp helt för ett år sedan beräknar hon att hon haft fler än 40 hemtjänstanställda som kommit hem till henne.

Organisationsfel

Minst två gånger om dagen behöver Lilian hjälp. Främst handlar det om att hälla upp hett kaffe i kaffekoppen på morgonen och kvällen.

– Det klarar jag inte, för jag häller bara utanför. Annars försöker jag fixa allt själv så gott jag kan. Jag är rädd om personalen, säger hon och fortsätter:

– Det är inte deras fel att det är så här. De har alldeles för mycket att göra och de får springa som skållade råttor. Det handlar om ett organisationsfel längre upp i hierarkin.

Lilian tvättar själv, och värmer sin lunch själv.

– Jag tar hem sådan där färdig mat från kommunen. Det är inget vidare, men jag gör det, berättar Lilian.

Hon klär sig själv också.

– Det kan bli både in och ut och bak och fram, men det gör inget, säger hon.

Vägrar att ge upp

Lilian har kvar sitt goda humör. Hon vägrar ge upp, men kräver att få känna sig trygg i sitt hem. Hon har framfört sitt önskemål till ledningen om att personalen ska ge sig till känna direkt med sitt namn när de kommer, men det har inte fungerat.

– En del verkar inte förstå att jag vill veta vem det är jag möter. De ropar ”Det är hemtjänsten” eller så säger de inget alls utan bara dyker upp framför mig. Då blir jag faktiskt rädd, berättar Lilian.

Känns otryggt

Ett annat problem är medicininköp på apoteket. Lilian tvingas lämna ut sitt kort och sin kod till olika hemtjänstanställda.

– Snart är koden spridd över hela kvarteret. Jag tycker inte att det är lämpligt. Det känns otryggt, berättar hon.

Mer läsning

Annons