Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smidigt recept med leverans hem

Den digitala mathandeln ökar kraftigt när allt fler väljer att få matvaror hemlevererade. – Har man väl börjat är det svårt att sluta, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk digital handel.

Annons
ska levereras. Daniel Östling och Pelle Frid är gymnasieeleverna som under sommaren driver företaget Fikavagnen.

E-handeln fortsätter att växa i hela landet. Tack vare den tekniska utvecklingen och en mer mogen marknad blir fler kunder nu ”digitala”.

– Företagen hittar effektivare lösningar och konsumenterna blir mer vana att handla på nätet, säger Carin Blom, analytiker på HUI Research.

Experterna ser hur framför allt tjänstebranschen hittat nya lösningar.

– Resebranschen har ju nästintill tagit bort sina fysiska butiker. Även medie- konsumtionen flyttar, där vi ser tydliga exempel som digitala musiktjänster, säger Carin Blom.

En tjänst som växer stadigt i hela Sverige är hemleverans av matvaror. Jens Ogvall, vd för Svensk digital handel, menar att beteendet kan vara lätt beroendeframkallande:

– Den digitala mathandeln står för en procent av all mathandel men ökar starkt varje år. Det kommer ta ett tag innan kunderna vänjer sig vid att handla mat på nätet, men har man väl börjat är det svårt att sluta, säger han.

– Då är bekvämligheten en väldigt stark drivkraft, menar Carin Blom.

Pernilla Jonsson, doktor i konsumtionsvetenskap och partner i analysföretaget Kairos future har väntat på att den digitala mathandeln skulle slå till.

– Maten har länge varit den faktor som hållt e-handeln tillbaka eftersom det är en komplicerad köpprocess. Det som har hänt nu är att människor upptäckt hur enkelt det faktiskt är att handla mat på nätet, säger hon.

Tråkig shopping och tidsbrist kan vara andra orsaker.

– Våra studier visar att ungefär 90 procent av all shopping anses tråkig, den vill man rationalisera bort. Kan man spara två timmar på att storhandla på nätet gör man gärna det.

Skräms inte kunderna av dyrare matpriser?

– Jag tror att många minskar sina extraköp när de handlar på nätet. Själv sparar jag hundratals kronor när jag inte lockas av det som ser gott ut i butiken.

För den som vill ta sig an den digitala marknaden finns oändliga möjligheter. Marknaden är långt från mättad.

– De mer nischade hemsidorna får mycket mer utrymme än de nischade butikerna, säger Carin Blom. Potentiella kunder blir fler när man säljer på nätet.

Det gäller att vara sökbar:

– Man måste vara ”googlingsbar” i dag. Oavsett var eller när vi ska köpa en vara eller tjänst så söker vi först efter den på nätet. Det gäller också så små inköp som ett par strumpor, säger Jens Ogvall.

jäsning. Degen görs i ordning på kvällen och gräddas och levereras tidigt morgonen därpå. ”Vi brukar gå upp klockan fyra på morgonen”, säger Pelle Frid.

Mer läsning

Annons