Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Socialkontoret var förvarnat

Socialkontoret på Ribbingsgatan var förvarnat om att en hotfull situation skulle kunna uppstå redan innan paret greps i torsdags.
– Vi är en myndighet som jobbar med svåra beslut. Då kan sådana här situationer uppstå, säger områdeschefen Daniel Jansson.

Annons

Den 7 april greps en kvinna i 50-årsåldern och hennes man som är i 70-årsåldern utanför socialtjänstens kontor för försörjningsstöd på Ribbingsgatan i Örebro. I dag häktades paret för förberedelse till mordbrand.

Daniel Jansson, chef för Örebro kommuns område försörjning, vuxenutbildning och arbetsmarknad, vill inte kommentera fallet eftersom en polisutredning pågår, men berättar att det finns särskilda hot- och vårdrutiner utarbetade för olika slags händelser innehållande hot eller våld.

– Vi har en beredskap för att sådana här saker kan inträffa. Det finns bland annat överfallslarm i besöksrummen och tydliga direktiv för vad övriga medarbetare ska göra och inte göra.

I det aktuella fallet kunde det äldre paret gripas av polis ute på gatan. En anhörig till paret hade ringt socialkontoret och berättat att de var på väg, och eftersom samtalet bedömdes som hotfullt larmades polisen.

– Vi är en myndighet som jobbar med svåra beslut. Det handlar många gånger om rätten till bistånd, och då kan det uppstå hot- och våldssituationer. Därför måste vi ha en ordentlig säkerhet i vår verksamhet, säger Daniel Jansson.

Han är väldigt mån om att alla medarbetare snabbt ska få kontinuerlig information när någon allvarlig händelse har inträffat, både muntligen och via mejl.

– Normalt sett ordnar vi stormöten, men i det här fallet gjorde vi inte det, utan hade återkopplingar per enhet. Det berodde på att jag var tvungen att diskutera med övriga områdeschefer på socialkontoret hur vi skulle hantera situationen. Ska vi ha öppet eller stängt? Ska vi ha väktare på plats? Det är en ganska stor apparat som drar i gång när något händer, säger han.

Anställda som utsätts för hot kan ju få en reaktion ganska lång tid efteråt. Hur arbetar ni med den biten?– Varje situation är unik, men vi har upparbetade rutiner som vi alltid följer. Medarbetare som känner sig hotade kan erbjudas väktarstöd, och om medarbetare mår dåligt ska arbetsgivaren självklart ställa upp och ordna samtalskontakter. Vi hade en annan händelse för en tid sedan, och då ordnade vi så att det alltid fanns ett nummer man kunde ringa till om man mådde dåligt, plus att cheferna hade telefonerna öppna hela helgen.

Hur hanterar ni de personer som råkar befinna sig i lokalen är en hotfull eller våldsam situation inträffar?– Det är en väldigt relevant fråga. Min inriktning, som arbetsgivarrepresentant är att både våra besökare och våra medarbetare ska ha största möjliga säkerhet. Om någonting händer ser vi till att de drabbade får stöd, det ingår i våra rutiner.

Mer läsning

Annons