Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarhandeln fick en trög start

Efter en rekordkall vår med stark motvind för kläd- och skohandeln laddar modeföretagen om inför sommaren. Men alla branscher led inte av majregnet.

Annons

Maj månad gick till historien som den kallaste på flera decennier. I stora delar av Sverige drog kalla vindar fram och på många håll i landet regnade det mer än dubbelt så mycket som normalt.

Vanligtvis är maj en viktig månad för handelns vår- och sommarmode, men i stället för att blomstra kyldes både sko- och klädhandeln ned under perioden. Det visar statistik som tagits fram av Handelns utredningsinstitut (HUI).

Klädhandelns omsättning minskade med 1,9 procent, jämfört med en 5-procentig ökning under samma period förra året.

Skohandeln gick betydligt sämre. Omsättningen backade hela 14,6 procent under maj, jämfört med 1 procent förra våren. Skohandeln dras redan med dåliga resultat, vilket bland annat beror på den ökade e-handeln – inte minst från utlandet.

Enligt Carin Blom, analytiker vid HUI, sätts hoppet nu till sommarmånaderna.

– Det finns troligtvis ett uppdämt behov av sommarmode efter den kalla våren och ett sug hos kunderna efter att uppdatera garderoben för årstiden.

För att tackla motgångarna och sälja sina sommarkollektioner har många butiker tvingats påbörja sina sommarreor tidigare än vanligt. Att färre produkter därmed säljs till sitt ordinarie pris gör samtidigt att vinsterna ändå riskerar att minska.

Även om den nyanlända värmen kan gynna försäljningen temporärt kan vårvädret enligt Carin Blom bli svårt att kompensera.

– Modebranschen är väldigt väderberoende och nu har hela sommarförsäljningen skjutits fram. Framskjutna reor innebär alltid varningsflaggor.

Alla branscher är emellertid inte lika känsliga för väderförändringar. Många andra branscher inom detaljhandeln uppvisade tvärtom en ökad omsättning under maj. Bland annat bygg-, elektronik- och möbelhandeln har gått framåt. Detta trots att maj i år lidit av en viss kalendereffekt (många helgdagar inföll under månaden).

Andra branscher har i stället direkt gynnats av det snåla majvädret. När många konsumenter hellre kurat under en filt inomhus än rört sig ute har bokhandeln sett en ökad omsättning på nästan 17 procent, jämfört med strax över 2 procent förra året.

Carin Blom menar att den ökade omsättningen delvis beror på prisökningar inom branschen och delvis på vädret.

– Konsumenterna spenderar ungefär lika mycket pengar, men det dåliga vädret har gjort att man lägger pengarna på böcker i stället för på kläder och sandaler, säger hon.

Mer läsning

Annons