Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spårvagnar får renässans

Spårvagnar håller på att bli en ny trend i svenska städer. Också i Örebro ska framtidens kollektivtrafik utredas, med spårvagnar som ett alternativ, säger kommunalrådet Fredrik Persson, MP.

Annons

I lördags invigdes en ny spårvagnslinje i Stockholm. Det är ett tidens tecken såväl i Sverige som i Europa.

– Norrköping bygger ut sitt nät just nu, och vi i Göteborg har byggt ut vissa linjedelar under 2000-talet, säger Christer Olsson, operativ chef för spårvagnstrafiken i Göteborg.

Och fler städer är på gång. Konkreta planer på nya spårvagnslinjer finns i Lund, Malmö och Helsingborg. I de skånska städerna hoppas man dra igång inom fem-tio år.

– Om staten är beredd att spela med finns en förutsättning för oss att köra spårvagnar i Malmö 2016, säger Anders Rubin (S), stadsbyggnadskommunalråd.

För även om spårvagnen är ett energisnålt färdmedel är investeringarna tunga: 80–100 miljoner kronor per kilometer räls, inklusive spårvagnarna, räknar man med i Helsingborg.

Även i Örebro kan spårvagnar bli ett alternativ i framtidens kollektivtrafik.

– Jag vill titta på det här efter valet, säger Fredrik Persson, kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor. Spårvagnar är ett alternativ, trådbussar ett annat, kanske spårtaxi. Vi ska titta på alla möjliga och omöjliga lösningar.

– Dagens stadsbussar är bra men i framtidens kollektivtrafik behövs alternativ som sväljer betydligt mer folk, och som går rakare och snabbare. Vi ska titta förutsättningslöst på det här.

Spårvagnarnas renässans är inte bara ett svenskt fenomen. Kraftiga utbyggnader har gjorts i Frankrike och Spanien och i sommar invigs ett spårvagnsnät i norska Bergen.

– Det är väl att spårvägssystemet är helt rätt i klimatfrågan just nu och många inser att det är ett kapacitetsstarkt system jämfört med buss, säger Christer Olsson. Man kan köra väsentligt längre fordon.

I flera städer lyfter man fram just kapaciteten. När Malmö växer räcker det inte med bussar, enligt Anders Rubin.

En nackdel, åtminstone till en början, kan vara olycksrisken.

– Det gäller att stadens fotgängare och bilister lär sig att umgås med sina spårvagnar för det är lite olika regler, säger Christer Olsson.

Exempelvis har spårvagnen företräde framför fotgängare vid övergångsställen, men studier i Göteborg har inte visat att spårvagnar är mer olycksdrabbade enligt Olsson.

Mer läsning

Annons