Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spårvagnar kan bli verklighet

Spårvagn mellan Vivalla och Bricke-backen? Ett konsultföretag ska utreda om det är möjligt och lämna besked redan om några månader.

Annons
Klassisk spårvagn i Göteborg.

– Staden växer med 1 500 invånare per år. Då måste man göra något för att möta det, säger kommunalrådet Fredrik Persson (MP).

Spårvagnar skulle kunna vara en lösning på sikt. Därför har politiker och tjänstemän kommunen pratat om att göra en utredning. På sträckan Vivalla-Brickebacken är det trångt på bussarna. Därför ska konsultfirman i första hand titta på den sträckan.

En studie ska göras av företaget Danielsondosk AB. För det betalar Örebro kommun 190 000 kronor, enligt förslaget som politikerna beslutar om den 1 december.

Det är förstås en väldigt stor investering. Bara att köpa in en spårvagn kostar cirka 20 miljoner kronor. Till det tillkommer anläggningskostnader för att dra spår och driftkostnader. Det är alltså planer som ligger långt framåt i tiden. Enligt Fredrik Persson kan det kanske handla om 8–10 år framåt.

– Den här idéstudien är ett sätt att pröva om det skulle kunna vara ett alternativ i Örebro. Om det visar sig att det finns möjlighet får man gå vidare och göra förstudier, säger Clas-Göran Classon, chef för programområde samhällsbyggnad i Örebro kommun.

Konsultföretaget var involverade när det nya busslinjenätet skulle införas i Örebro. Därför har uppdraget gått dit, förklarar Clas-Göran Classon.

– Företaget ska göra en inventering på plats och fundera på en linjedragning, säger Clas-Göran Classon.

Den sträcka som företaget ska undersöka är Brickebacken-Universitetet-USÖ-Resecentrum-Vivalla-Lundby, men det skulle kunna bli aktuellt med spårvagn även på andra sträckor, enligt Clas-Göran Classon.

Mer läsning

Annons