Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora skillnader i bedömningarna

Omrättning av nationella prov visar stora skillnader mellan lärares bedömningar. Det finns risk att elever får felaktiga betyg.

Annons

Skolinspektionen låter behöriga lärare rätta om nationella prov varje år. I fjol var det 38 000 stycken. Slutsatsen är att bedömningarna kan skilja ganska mycket mellan lärare.

– Framför allt är det ganska stora skillnader vid de lite längre skrivuppgifterna när man rättar om, säger Janna Andersson, chef på Skolinspektionens statistikenhet.

Vad får det för konsekvenser?

– Risken är att eleverna inte får en likvärdig bedömning av sina prov. Vi tycker att det är viktigt att gå till botten med vad det finns för fördelar och nackdelar att ha de här proven, säger hon.

Var lärarna generösare i bedömningen än omrättarna?–Avvikelserna gick i båda riktningarna. Men något oftare bedömde vi lägre provresultat än vad ursprungsrättaren gjorde, säger hon.

I ett pressmeddelande från september skriver Skolinspektionen: ”Ur ett elevperspektiv har omfattande avvikelser stor betydelse. Om samma provsvar bedöms så olika av två lärare finns det risk för att få ett felaktigt betyg.”

– Om skolan inte arbetar med frågan om likvärdiga bedömningar är det klart att det finns en risk att bedömningen inte heller är likvärdig när det gäller betygssättningen, säger Jonna Andersson.

Skolinspektionen var tveksam till om delprov med uppsatsdelar ska ingå. Man rekommenderade att skolverket tydliggöra bedömningsanvisningarna, att elevens identitet är okänd för den lärare som rättar samt kontinuerlig utbildning och sambedömning.

Mer läsning

Annons