Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att få taxi vid morgonstund

Tänker du ta en taxi i Örebro på mornarna? Glöm det. I alla fall om du vill resa mellan klockan 7.40 och 8.15.
– Under den perioden har vi problem, säger Stefan Pettersson, vd för Örebro läns taxi.

Annons
Taxi var god dröj! Åtminstone under en kort tid på mornarna. Då är nästan alla bilar upptagna med samhällsbetalda transporter.

– Vi har säkert 85 bilar ute i trafik. Men nästan rubb och stubb går åt till samhällsbetalda transporter, alltså färdtjänst och skolskjutsar, fortsätter han.

Och visan är densamma hos konkurrenten Taxikurir.

– Mellan klockan sju och nio på mornarna är vi hårt belastade. Dels kör vi skolskjutsar, dels har vi många avtalskunder som ska med flyg och tåg på mornarna, säger Gösta Ohlsson i Taxikurirs ledningsgrupp.

Är det omöjligt för en privatperson att få tag på en taxi till tåget under den tidsperioden?

– Ring ett par dagar innan avresan och förboka, föreslår Gösta Ohlsson. Då kanske vi kan fixa det.

– Ju tidigare kunden förbeställer en taxi, desto lättare är det att få ut fler taxibilar eller så kan vi hitta på andra lösningar, som samåkning, inskjuter Stefan Pettersson.

– Men ringer man kvällen innan är det oftast för sent, tillägger han.

Det är inte bara hårt tryck från kunder på mornarna. Vintern kom ovanligt tidigt i år.

– Vi har aldrig tidigare haft så mycket att göra under november, säger Stefan Pettersson. Vi har bland annat kört otroligt mycket så kallad störningstrafik åt SJ och Tågkompaniet. Våra bilar rullar nästan dygnet runt.

Snö och halka ställer också till problem.

– Ja, det tar dubbelt så lång tid att ta sig fram i stan. När varken tåg eller bussar går ska alltid taxi vara tillgängligt.

– Det är jättetråkigt att inte kunna ta hand om alla som vill åka taxi. Men om kunderna vore mer flexibla och åkte till tåget, säg 20 minuter tidigare, skulle det gå betydligt bättre, fortsätter Stefan Pettersson.

Böter hotar

De samhällsbetalda transporterna måste vara i tid annars väntar dryga böter.

– Det är ett kontrakt på gott och ont. Kommer vi inte i tid utan tio minuter för sent handlar det om mellan ett och två tusen kronor i vite. Så prioriteringen är ganska enkel, säger Stefan Pettersson.

Mer läsning

Annons