Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveriges första körkortutfärdades i Örebro

Örebro kan skryta med att de två första körkorten i Sverige utfärdades här. Men förarna fick inte köra automobil när det var torgdagar för då kunde hästarna skena.

Annons
Bilden är tagen omkring 1910 i Karlslund. Den stolte mannen i hatt kan möjligtvis vara Anton Hahn, bror till Alfred Hahn.

Allra först att få körtillstånd var överstelöjtnant Carl Vogel, dåvarande chef för AB Andrew Hollingworth co i Örebro. Det var den 15 maj 1899.

Vogel var en av de drivande bakom en stor lantbruks- och industriutställning i Örebro, och i samband med denna ville han gärna puttra omkring i en automobil.

Örebro stads magistrat sa ja. Detta förstås utan några som helst körövningar, eller uppkörning. Dåvarande borgmästaren Carl Schneider uppmanade Vogel att köra försiktigt och ta hänsyn till velocipedförordningen. Han fick köra alla dagar i veckan – utom torgdagar (notera ordet torgdagar, inte torsdagar). Torgdagar riskerade han annars att skrämma livet ur folk och fä.

På den tiden gjordes Örebros gator osäkra av häst- och vagnekipage plus en och annan vinglig cykel.

”Sjelfgående” vagnar hade folk i gemen bara hört talas om. Men överstelöjtnant Vogel hade faktiskt kollat in den nya tidens transportmedel redan 1894 när han tjänstgjorde vid regementet på Sanna-

hed där ”Pellerins margarinbil”

dök upp på odyssén

genom landet.

Körkortsinnehavare nummer två blev fabrikör

Alfred Hahn, som var föregångare på symaskinernas område och hade symaskins- och cykelaffär på Engelbrektsgatan 24.

Den 26 maj 1902 fick han sitt tillstånd utfärdat. Men förordningarna var flera. Hahn skulle stanna omedelbart om mötande hästekipage eller gående så krävde. Och i likhet med Vogel fick han inte köra när det var torgdagar.

Alfred Hahns bror Anton Hahn var liberal riksdagsman. Båda bröderna var tekniskt intresserade, och lär på 1880-talet ha tillverkat ett ångdrivet fordon som de ångade omkring med på landsvägarna kring Askersund.

Källa: handlingar från Örebro Stadsarkiv, samt tidskriften Ratten, 1947.

Mer läsning

Annons