Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta sparken till parken!

Helt lätt är det inte att ta sig fram på stan dessa vinterdagar. Vissa dagar hade sparken varit ett bättre alternativ till såväl cykel som apostlahästar,

Annons
Stefan Andersson tar sig en liten sparktur på Aspholmen.

Snöigt, moddigt och spårigt. Vare sig man går eller cyklar är det svårt att ta sig fram för all snö som fallit. Och snöröjningen har inte riktigt hunnit med överallt.

Nog skulle sparken ha gjort ett bättre jobb än cykeln vissa dagar. Men det får förstås inte vara milt och slaskigt.

Förr var sparken ett vanligt fordon även i stadsmiljöerna. Nu ser man den mest på landsbygden och på isarna.

Det dräller inte precis av nya sparkar ute i butikerna. Stadsliv ringde runt till några sporthandlare i staden.

– Sparkar? Nej. Kanske kan vi beställa, var en vanlig kommentar.

På Lindells sportaffär sålde man många sparkar förr.

– Nu hinner vi inte med. Det har heller inte varit någon större efterfrågan de senaste åren, säger Gunvie Lindell, på firman.

Hos Granngården blir det dock napp. Där har man till och med en spark på lager.

– Vi kommer att ha sålt runt 40 sparkar, det är ungefär dubbelt så många som förra säsongen. Förklaringen är väl den goda vintern, tror Stefan Andersson på firman.

Köper stadsbor sparkar?

– Det händer, men det är mer vanligt att man använder spark på landet och när man ska ut på isarna, säger Stefan.

Den bistra vintern har gjort att sparkförsäljningen gått bra i Sverige totalt sett, rapporterar Vansbro Sparkfabrik, landets enda serietillverkare av sparkar.

– När snösvängen inte fungerar har städerna vaknat till liv, säger Carolina Lindgren, på fabriken.

Fabriken säljer inte bara till Norrland, utan även söderut.

– Skåne och Småland har sovit i sex år, men nu har de vaknat till liv. Vi har blivit nerringda i vinter, säger Carolina Lindgren.

Den norra delen av Sverige är förstås sparktätast, det ligger i sakens natur. Kylan. De långa vintrarna. De har också ett försprång eftersom städerna lämnar vissa delar av trottoarer och cykelbanor osandade.

Sand, salt och slask är sparkens värsta fiende.

– Då går det inte alls, säger Carolina Lindgren.

I början av 1900-talet fanns ett tjugotal svenska sparktillverkare. Som mest lär 200 000 sparkar om året ha tillverkats.

– Ett bra år som i år tillverkar vi 6 000 sparkar, säger Carolina Lindgren.

Lotta Sörman cyklar året runt. Hon bor i Hjärsta och cyklar till jobbet i Hovsta. I vinter har hon cyklat omkull en gång. Men på det hela taget tycker hon att framkomligheten och snöröjningen blivit bättre.
Barn och vuxna sparkar på i Oskarsparken. Året var 1903.
Urdåligt väglag vid övergångsstället i korsningen Trädgårdsgatan/Nygatan, förra veckan. Lika illa var det på trottoaren där varken skidor eller sparkstötting fungerat i slasket. Alfhild Aveborn ska försöka ta sig över gatan med sin rullator.

Mer läsning

Annons