Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxi-Kurir toppar listan på fel och brister

Bolaget Taxi-Kurir står för nästan hälften av de fel och misstag som begås av förarna som kör färdtjänst och sjukresor. Men vd:n Per Wadstedt är inte särskilt bekymrad. – I dag har vi det mesta under kontroll, menar han.

Annons

Den 1 juli började ett nytt avtal gälla i länet för färdtjänst- och sjukresor, resor till dagvård och särskolor. Sedan dess har Länstrafiken tagit emot massor av klagomål från missnöjda kunder. Det har lett till att Länstrafiken utfärdat en mängd straffavgifter – viten – till åkerierna och taxibolagen som missköter sig.

Det bolag som utmärker sig i första hand är Taxi-Kurir – enligt företaget självt Skandinaviens största taxiorganisation. Taxi-Kurir i Örebro står för närmare hälften – 46 procent – av alla de fel och brister som Länstrafiken rapporterat under avtalets tre första månader – juli, augusti och september.

Bolaget är tillsammans med Örebro läns taxi och Lindbergs Buss de största entreprenörerna som kör åt Länstrafiken. Taxi-Kurir i Örebro slog sig in på marknaden efter att ha lagt anbud till Länstrafiken som kritiker ansåg vara alldeles för låga.

Taxi-Kurir vägrar att uttala sig direkt för NA och har i stället skickat ett mejl där vd:n Per Wadstedt medger att bolaget hade problem till en början, bland annat med sin trafikledning.

Men i dag tycker Wadstedt att Taxi-Kurir i princip kommit till rätta med problemen i Örebro län.

– För att få allt att flyta på bra arbetar vi tätt tillsammans med Länstrafiken i Örebro. Vi träffas kontinuerligt och pratas vid så gott som dagligen för att tillsammans lösa de problem som uppstår. Och i dag har vi det mesta under kontroll, skriver Per Wadstedt, vd för Taxi-Kurir i Uppsala som Örebro sorterar under.

Att Taxi-Kurir har en tät dialog med Länstrafiken bekräftas av Lisa Bystedt, chef för Länstrafikens beställningscentral. Men hon är mycket tveksam till att bolaget nu har kontroll på situationen.

– Det vågar jag verkligen inte tro ännu. De senaste dagarna har det visserligen varit färre avvikelser. Men å andra sidan har det varit höstlov och därmed färre körningar, sa Bystedt i torsdags till NA.

Men hon har de senaste veckorna sett en annan inställning hos Taxi-Kurir när det gäller att försöka åtgärda problemen. Bystedt tror att det kan bero på tre saker:

– Bolaget börjar känna att det är allvar nu, konstaterar Bystedt.

Mer läsning

Annons