Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teknis - bilindustrins vagga

Christer Blohm, historiskt forskande lärare på Rudbecksskolan, har detta kungabesökets år 2010 blickat bakåt - hela tiden med ”Teknis” i bakhuvudet.

Annons
Kungligt besök. Oscar II invigde Teknis 1901.

Han berättar att kungens farfar Gustaf VI Adolf kom till Örebro 1963 för att inviga länsmuseet. Gustaf V var också i Örebro vid den stora Örebroutställningen 1928.

Även Oscar II var i Örebro. Det var 1901. Industrialismen hade tagit fart. Staden investerade i nya lokaler för sin egen Tekniska elementarskola som startat redan 1857 i Rådhuset, men behovet av tekniker var stort och skolan var mycket populär. Staden investerade 407 887 kronor och 80 öre i en ny byggnad vid Kungsgatan. Det var en stor händelse för örebroarna och för Sverige när Oscar II kom till Örebro för att inviga skolan.

1901 hade Hallsbergssonen Sven Wingquist just lämnat skolan med maskiningenjörsexamen. Han var i färd med att lösa problemet med driftstopp i den fabrik där han arbetade. Svagheten var stela lager som fanns i maskinerna. Hans lösning blev flerradigt självreglerande radialkullager, senare också det sfäriska kullagret. Han fick patent på det 1907. Samma år var han med och startade Svenska kullagerfabriken (SKF).

Vid denna tid gick Gustaf Larson från Vintrosa på ”Teknis”. Senare, under första världskriget, skulle Wingquists och Larsons vägar mötas. 1917 kom Gustaf som konstruktör på SKF. 1924 fick han ansvaret för att utveckla en personbil. I början gick den under namnet ”Larson”, men blev senare Volvo ÖV. Resten av den historien är väl känd.

Långt tidigare hade en annan ”teknist” gjort sig känd i bilbranschen, Gustaf Eriksson från Lindesberg. Han tog examen på ”Teknis” 1877 och anställdes vid vagnfabriken i Surahammar för att ”uteslutande studera, konstruera och tillverka lämpliga automobilfordon och dertill hörande motorer”.

Hans första bil – tillika Sveriges första bil – blev färdig 1897. Den finns på Tekniska museet i Stockholm. Fabriken hade en verkstad i Södertälje, som senare blev VABIS (Vagn-fabriken i Södertälje). Senare blev detta Scania-VABIS och SAAB-Scania.

Idrotten har haft stor betydelse för skolan. Karl Graflund tog examen på ”Teknis” 1908, samma år som han och andra teknister bildade Örebro SK. Ända in i vår tid har det arvet förvaltats väl. 2001 tog skollaget SM-guld i fotboll och SM-silver i bandy. Flera allsvenska fotbollspelare som Magnus Erlingmark, Christer Furst, Patrik Anttonen, Erik Nilsson, Robert och Kevin Walker har också gått på ”Teknis”, liksom OS-skrinnaren Johan Röjler. I vintras avgjorde ”teknisterna” Johan Östblom och Robin Sundin SM-finalen i bandy. Det var Östbloms andra SM-guld.

Både SAAB-Scania och Volvo har alltså sina rötter på Rudbecksskolan i Örebro, och likaså det multinationella storföretaget SKF. Med det kan man med ett visst fog säga att Rudbecksskolan verkligen har fått Sverige att rulla och att rulla lätt.

Gick på Teknis. Gustaf Larson från Vintrosa fick ansvar att utveckla en personbil, en Volvo.
Gick på Teknis. Gustaf Eriksson från Lindesberg skapade Sveriges första bil på en fabrik som senare blev Saab-Scania.

Mer läsning

Annons