Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Thomas trampar till jobbet året om

När Thomas Jansson ska till jobbet väljer han cykeln framför bilen. I 22 år har han cyklat fyra mil om dagen – året om.

Annons
Cyklar året runt. Thomas Jansson, 51 år, i Garphyttan cyklar dagligen till och från sitt jobb i Örebro, sammanlagt 4 mil. Han väljer cykeln framför bilen och ser det som gratis motion och ett bra sätt att                                                rensa huvudet. Foto: Filip Erlind

NA träffar Thomas Jansson, 51 år, nära Stortorget i Örebro. Han har precis slutat jobbet och är ombytt och klar inför den två mil långa cykelturen hem till Garphyttan. Plötsligt öppnar sig himlen för en regnskur.

– Det är ingen fara, lite regn har ingen dött av. Jag cyklar i nästan alla väder om det inte är extremt, säger han och skrattar.

Det är nu 22 år sedan han flyttade till Garphyttan tillsammans med sin fru. Cykelintresset har funnits där länge, och han bestämde sig då för att kombinera nytta med nöje.

– Det är en fin asfalterad banvall mellan Garphyttan och Örebro. Det är skönt att cykla, man får en chans att rensa hjärnan, berättar han.

Att ta bilen ensam till jobbet känns för Thomas näst intill fånigt, berättar han.

– För mig är cykeln förstahandsvalet, och bilen ett undantag. Det har nästan blivit att man känner ”åh nej, i dag måste jag ta bilen”.

De få gånger han tar bilen är när det är under 15 minusgrader, när bilen ska till verkstaden eller då han och hans fru har ärenden i stan.

Thomas menar att allting handlar om mental inställning, att alla med mindre än fem kilometers avstånd till jobbet kan cykla under rätt omständigheter. Det krävs bara att cykeln underhålls.

– Det behövs ingen dyr cykel för det avståndet. En välsmord kedja, bra skärmar och underhållna däck. Alla som har reparerat bilen vet vad det kostar. Jämför man med vad det kostar att reparera en cykel så är det inga pengar alls, säger han.

När han får höra om planerna på en utveckling av länets cykelvägar blir han glatt överraskad.

– Jag som cyklist är såklart odelat positiv till detta. Det är dags att man satsar på ett ”cykeltänk” ordentligt. Om man får bättre trafiksäkra alternativ så tror jag att fler kommer välja att cykla.

Trafiksäkerheten på länets vägar är det enda problemet han kan se med cyklingen:

– Det krävs en bättre infrastruktur. När man väljer att bygga en massa 2+1-vägar med vajerräcke är det många som avstår. Att cykla på sådana vägar är rena självmordet, säger han allvarligt.

Olyckorna ökar ständigt bland cyklister. Enligt Thomas beror det främst på ett bristande trafiksäkerhetstänk, och inte på att cyklister bryter mot reglerna.

– När man ställer gråsuggor och skyltar mitt i cykelbanan så gör man det osäkert. Det är billigt att skrika på trafikregler, men att bygga upp infrastrukturen kostar pengar , menar han.

Miljövänligt, billigt och gratis motion är bara några av fördelarna han ser med att välja cykeln framför bilen:

– Många väljer att ta bilen till gymmet och köra en timme, jag får ju en och en halvtimmes träning dagligen, helt gratis!

kartlagda behov. Här visas behoven av cykelvägar i dagsläget. Kartan kommer att uppdateras. För mer exakt information hänvisas länsborna besöka Region Örebro läns hemsida.

Mer läsning

Annons