Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tiden räcker inte till för lotsarna

Nyanlända mutas med datorer men lotsarna har inte tid att träffa dem. Så låter kritik som riktats mot etableringslotsar i Örebro och Karlskoga.

Annons
Fullt upp. Kön var lång på Försäkringskassan när Harbi Abdillahi, kontaktperson för Livek Lots i Väst, skulle hjälpa en kund att reda ut varför hon inte fick barnbidrag till alla sina barn. ”Ett ärende kan ta fem minuter eller så kan det vara som nu; sommar, lite personal och lång kö”, säger han.

Arbetsförmedlingen (AF) har fått in klagomål från personer som uppger att de haft svårigheter att få tag i sina etableringslotsar på företaget Livek Lots i Väst.

På AF i Karlskoga uppger man att de även tidigare fått in anmälningar mot lotsföretaget. Kritiken i Karlskoga gäller också att lotsföretaget ska ha lockat en nyanländ med löften att han skulle få en dator om han valde dem.

Jonas Telégin, verksamhetssamordnare på AF i Örebro, har inte tagit del av det aktuella klagomålet. Han medger dock att de har hört talas om fenomenet.

– Vi känner till att det här har hänt men vi har inte själva sett det, säger han och berättar att AF nyligen diskuterat det tillsammans med lotsföretagen i Örebro.

– Vi accepterar inte att man lockar kunder med olika varor, säger han.

– Det kan bli fråga om jäv.

Harbi Abdillahi, kontaktperson för Livek Lots i Väst i Örebro, tycker att det finns brister i lagen om etablering.

– Behovet av etableringslotsens tid är mycket större än vad vi får ersättning för.

Ersättningen, motsvarande tre timmars arbete per nyanländ i månaden, är inte förankrad i det stöd en nyanländ behöver enligt honom.

– Om man till exempel är analfabet eller kommer från ett krigsdrabbat område då kan man behöva mer hjälp och stöd än tre timmar per månad, säger Harbi Abdillahi som tycker att för mycket arbete läggs på lotsen.

– En lots är ansvarig för 30 personer, man måste slita för att hinna med alla.

På AF i Örebro har man inte tidigare hört att detta ska vara ett problem.

– De har vetat om förutsättningarna och om de inte kan leva upp till avtalet så får de flagga om det till upphandlingsenheten, säger Jonas Telégin.

Kristina Åhslund, samordnare på Livek, anser att reformen är bristfällig.

– Den nyanlände har kanske ingen annan kontakt i Sverige varför lotsen blir sedd som en livlina och inte som en yrkesman, säger hon och fortsätter:

– Det leder till att den enskilda kunden ibland upplever att lotsen inte är tillgänglig i tillräcklig omfattning. Vi är nog faktiskt böjda att hålla med. Vi behövs mycket mer än vad vi kan erbjuda i många fall

När det kommer till kritiken att nyanlända lockas med varor så medger Harbi Abdillahi att Livek Lots i Väst erbjuder datorer till de nyanlända som väljer dem. Han understryker dock att datorerna är till låns och måste lämnas tillbaka om kunden byter lotsföretag.

– Det här strider inte emot vårt avtal med Arbetsförmedlingen, datorerna tillhör oss, säger Harbi Abdillahi.

Kritiken som riktats emot företaget tas ändå på allvar.

– Det är mycket beklagligt. Vi ska förbättra oss och bli mer synliga, säger Abdillahi.

Läs mer i morgondagens NA, papperstidningen, som också går att köpa som E-tidning här nedan.

Mer läsning

Annons