Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tillstånd för körkort ska behandlas fortare

Nedringda och utskällda – Transportstyrelsen fick en mardrömsstart när de vid årsskiftet tog över handläggningen av körkorts- och handledartillstånden från länsstyrelsen. Men från maj ska väntetiden bara vara en vecka.

Annons

– Vi fick ta över hundra tusen öppna ärenden från hela landet. Dessutom har vi flyttat över lika många akter till vårt arkiv, berättar Katarina Fröberg, enhetschef vid körkortsenheten på Transportstyrelsen med säte i Örebro.

– Vi uppskattar att drygt 30 000 av dessa ärenden var ansökningar om körkortstillstånd och handledarskap.

Dålig planering

Agneta Schreiber på trafikskolan Mitt i Stan tycker att planeringen var dålig:

– Länsstyrelserna skulle ha sett till att den nya myndigheten fått börja på noll. Det strömmar väl in nya ärenden hela tiden.

– Eftersom det handlar om myndighetsutövning kunde vi inte starta förrän efter årsskiftet när vi tagit över verksamheten, svarar Katarina Fröberg.

– Nu när det är mc- och mopedsäsong tar vi emot ungefär 1 500 ansökningar om dagen. Men vi har satt in jättemånga medarbetare. I april är vi nere på tre veckors handläggningstid. Målsättningen är att det ska vara en vecka från och med maj, om det inte handlar om så kallade utredningsärenden där bland annat medicinsk bakgrund måste prövas.

Kan du lova det?

– Ja, handläggningstiden blir mycket kortare när man kan gå in på Körkortsportalen och söka på våra nya blanketter som läses av maskinellt.

Råd till de som ännu inte fått sitt tillstånd?

– Har de väntat längre än tre veckor bör de höra av sig för att få veta varför ärendet dröjer. Trafikskolorna har en egen ingång till vår e-postlåda, svarar Katarina Fröberg.

Gymnasieskolor och trafikskolor som sökt er vittnar om timslånga telefonköer.

– Vi har haft 16 000–20 000 anrop om dagen, men har bara kunnat svara på runt 4 000, trots att vi satt in extra personal. Men nu sjunker antalet samtal. Målsättningen är att 70 procent av de som ringer ska få svar inom tre minuter. I dag är det åtta minuters väntetid.

Mer läsning

Annons