Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Titta, en sparkfri spark!

Per Sjöberg klagar inte på vintern.Det har varit ett perfekt underlag för turer på hans motordrivna sparkstötting.

Annons
Per Sjöberg har tillverkat en motordriven spark. Passagerare ombedes ta plats på medarna bakom föraren. I yttersta nödfall kan en sitta på tanken.

Motordrivna sparkstöttingar?

Nej, sådana finns inte att hitta i sportaffärerna.

Så Per Sjöberg byggde sig en själv. Idén fick han från vinterfiskarna på sjön.

– Förr var det inte ovanligt att fiskargubbarna satte motor på sin spark, berättar Per.

Per bor på Spindelvägen i Adolfsberg. Grannarna där är ganska vana vid att se honom puttra fram på gatorna.

– De hejar glatt och jag får många glada tillrop.

När Per tar sparken till det myllrande folklivet i Adolfsbergs centrum höjer många på ögonbrynen.

– Det är en del som är fiffiga, hörs en man säga när Per sladdar in utanför Parkhallens entré.

Plötsligt bryts lugnet av ett ilsket ljud. En traktor. Med anordning för att sanda gång- och cykelbanor!

– Fienden anfaller, konstaterar vi.

I sparkstötting-sammanhang är traktorer med sandanordningar fienden. Fast bara då.

– Snö och lagom kallt, det är de bästa förutsättningarna, konstaterar Per.

Han byggde sparken från scratch. Medarna hade han. Allt trävirke köptes från sparkfabriken i Vansbro. Motorn kommer från en kvaddad jordfräs, och skaffades från den lokale cykelhandlaren.

Per har gjort en finurlig kopplingsanordning. När han drar i handtaget fälls ett drivhjul ned och färden kan börja.

Häromdagen fick han reda på att trafikpolisen hade fartkontroll på Glomman. Per ställde sig genast på sparken och susade dit.

– Jag tänkte att de skulle kunna mäta upp hur fort den går, men de hade fullt upp med fortkörarna.

Men poliserna tittade intresserat på sparken. Frågan kom upp: hur ska den klassas.

– Vi kom fram till att det bör vara ett motordrivet fordon, ja rentav en lätt lastbil. Förr var det så att allt som var ”mitt emellan” klassades som lastbil, säger Per, som tidigare arbetat med att utbilda trafikskolelärare.

Men när en av poliserna sa ”då kanske du borde ha lyse på den” kontrade Per:

– Då säger vi väl att det är en spark.

Alla skrattade gott, och sällskapet skingrades.

Motorsparken är inte den enda konstruktionen som Per gjort. I garaget har han en cykel med en specialtillverkad anordning.

– Man måste tänka tvärtom när man ska svänga. Vrider du styret åt vänster svänger hjulet åt höger och vice versa, säger Per Sjöberg, Spindelvägens egen Uppfinnar-Jocke.

Med hemlängtan och medvind på isigt underlag går det att komma upp i 15-20 kilometer i timmen.

Mer läsning

Annons