Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Transportfacket: Örebro airport sämst på schemaläggning

Natten mot fredag slutar flygmekaniker och lastare på landets flygplatser att arbeta övertid.
Men konflikten kan fortfarande undvikas – ett lönebud väntas på torsdagen.

Annons
Örebro airport får dåligt betyg av Svenska transportarbetareförbundet.

LO-facket Transport är bland annat missnöjt med arbetsgivarnas lönebud, men även med arbetstiderna. Det är bakgrunden till fackets övertidsblockad som ändå får betecknas som ett mjukt konfliktvarsel.

Det slår mest mot de bolag som har dålig ordning och reda på verksamheten.

Skavsta och Örebro flygplats samt vissa bolag på Landvetter och Arlanda pekas av LO-facket Transport ut som de flygplatser som är sämst på att sköta schemaläggning. Och där skulle konflikten, om den bryter ut, få vissa mindre effekter.

Men stridsåtgärderna kan fortfarande hejdas. Transport och Flygarbetsgivarna fortsatte förhandla under onsdagen. Och på torsdagen kan de gå i mål.

- Vi räknar med en slutlig hemställan i morgon (torsdag), säger Dag Gustavsson, pressekreterare hos arbetsgivarparten Flygarbetsgivarna.

Om det blir nobben hotar en utvidgad konflikt, även om Transport ännu inte vill ta de orden i munnen.

Två avtalsområden

Transports konfliktvarsel gentemot Flygarbetsgivarna gäller på två avtalsområden, dels flygavtalet riks som omfattar cirka 1 500 medlemmar, främst lastare och mekaniker, dels fraktflygavtalet som omfattar cirka 200 medlemmar, främst terminalarbetare på flygplatserna.

Källa: Transport (TT)

Mer läsning

Annons