Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trasig bankomat ersätts inte

Det är brist på kontanter i Odensbacken. Uttagsautomaten i gamla Swedbanks lokaler fungerar inte sedan en vecka tillbaka.

Annons

I ett pressmeddelande från banken meddelar de att de inte kommer att laga eller att ersätta den. I Odensbacken är människor upprörda och besvikna över att banken inte sett till att automaten fungerar. Och att de inte fått någon information. I stället har ICA Odenhallen fått agera bank eftersom där finns en uttagsstation inne i lokalen.

– Jag kan ju inte hålla med kontanter till alla. Vi sätter in en del av de kontanter som vi får in i butiken för uttag men vi kan inte ha så mycket pengar av både försäkrings- och säkerhetsskäl, säger ICA-handlaren Mats Oldmark.

– Tar det slut i automaten så kostar det mig pengar att få en värdetransport att komma hit och fylla på så det är uteslutet.

Olika ryktenMats Oldmark säger också att han hört flera olika rykten under veckan men att ingen från banken har kontaktat honom.

– Först gick det rykten att elräkningen inte var betald i huset där automaten finns och att det var därför den inte fungerade. Nu har jag hört att banken helt enkelt har stängt den och att de inte tänker öppna eller ersätta den. Jag vet inte vad jag ska tro.

Kommentar från bankenNär NA ringer till Swedbank för en kommentar så svarar Anneli Carlos, chef för Swedbank i Örebro, att hon skickar över ett pressmeddelande som hon även skickat till andra medier.

– Jag vill att alla får samma information, säger hon.

Så här lyder meddelandet:”Automaten i Odensbacken har nu under en veckas tid inte varit i funktion. Vi har försökt lösa det tekniska problem som uppstått men kan tyvärr nu konstatera att problemen inte går att lösa med mindre än att automaten byts ut helt och hållet. Då detta är relativt dyrt och automaten inte används i den frekvens som behövs för att motivera kostnaden kommer vi inte att byta ut den. Infrastrukturen i övrigt i närområdet med andra automater o möjlighet till att ta ut kontanter i butik gör att vi känner att detta är rätt beslut. Sättet det sker på är dock mycket beklagligt. I det fall vi gör förändringar av våra automater brukar vi informera i god tid och visa på alternativ för våra kunder. Vi kommer därför att göra extra informationsinsatser i området för att försöka göra det bästa av situationen och hjälpa våra kunder så mycket som möjligt.”

Mer läsning

Annons