Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tunnel ny trafikled för hästar

I dag öppnas Södra vägen för trafik.
För hästarna på Karlsdal innebär det att de får ta tunneln under vägen när de ska till betet.

Annons
Provridning. Karlsdals praktikanter Amelia Björnberg och Klara Lindström testar tunneln under nya leden för första gången. Hästarna Primer och Efraim, två trotjänare på gården, klarade tunneln galant. De brydde sig heller inte om att vägbygget pågick med dunder och brak.

Bron och nya vägen länkar samman E18 och E20 i Väster med Glomman i Öster.

Aspholmen knyts i hop med Ladugårdsängen, Sörbyängen och Örebro universitet.

Kort sagt. Öst och Väst närmar sig varandra och centrum får en rejäl avlastning från trafik.

Marie och Henrik Nordkvist som driver Karlsdals hästgård med ungdomsverksamhet har följt vägbygget på nära håll.

– Ja, säger Henrik, vi fick vägen rakt i genom ponny-

hagarna.

För så är det.

Det som fram till för två år sedan var obruten grön landsbygdsidyll har klippts av med en bilväg. Omkring 10 000 fordon per dygn beräknas åka den nya leden.

Men Henrik ser positivt på saken.

–Jag tror det här blir bra, vägen kommer att avlasta stan ordentligt. Fast jag förstår ju hur indianerna kände sig när den vite mannen kom och klöv mark för att dra järnväg, säger han och skrattar.

Hästhållningen på Karlsdals gård har varit tradition i generationer, och här finns en omfattande ungdomsverksamhet. Gården är som en grön oas med ett fyrtiotal hästar, hundar, katter, kaniner och får. Allt detta på cykelavstånd från stadens centrum.

Släkten Nordkvist har sedan 1930-talet bott på gården, nu är det tredje generationen. De äger inte marken, utan har arrendeavtal med kommunen.

– Som uppväxt på gården har man ju hört om den här leden ända sedan sextiotalet. På den tiden tänkte vi: nu får vi flytta härifrån om de sätter i gång och bygger, säger Henrik.

Den nya leden har delat Karlsdal i två delar. Stall och hagar finns kvar på norrsidan, och här bor också Marie och Henrik. På södra sidan finns ridhus, och betesmarker. En kombinerad cykel- gång- och ridtunnel under vägen knyter i hop delarna.

Genom den tunneln ska hästekipagen dagligen passera.

– Tunnelns höjd är 2,75 meter, enligt Ridsportförbundets normer. Jodå, det förde jag fram på ett byggmöte att tunneln måste hålla den höjden, säger Henrik.

Han tycker att kommunen och entreprenören lyssnat till Karlsdals synpunkter.

– ”Vi finns med i området, vi räknas”, så känner vi det. Mycket beror det nog på att vi har en så omfattande ungdomsverksamhet med ridningen, säger Henrik.

Helst hade Karlsdalarna sett att kommunen gjort en avsmalning på vägen i höjd med ridanläggningen, och en ljusreglerad övergång.

– Hur det än är. En tunnel är alltid ett riskmoment, men nu får vi vänja alla hästarna med det.

Men stallarna kan inte bli kvar på norra sidan hur länge som helst. Ängarna vid Stenbackevägen har detaljplanerats för bebyggelse, och livsmedelskedjor trycker på för att bygga en butik där.

– Det beror helt och hållet på konjunkturen, när det ska börja byggas på gärdena. Så på sikt måste vi flytta över allt till södra sidan.

flytta?

Och då måste ni själva – Jo, men vi har faktiskt köpt två hektar mark på södra sidan, och vi har ett positivt förhandsbesked om att få bygga oss ett hus där, säger Henrik Nordkvist.

Mer läsning

Annons