Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ung flicka fick felaktig vård av assistansbolag

Assistansbolaget Humana gav inte rätt omvårdnad för en svårt funktionshindrad flicka i tonåren. Hon gick ned i vikt, var smutsig och intimhygien sköttes av två manliga assistenter.

Annons
En tonårsflicka fick feö omvårdnad av assistantbolaget Humana. Nu får företaget allvarlig kritik.

Flickan fick hjälp med assistenter från Humana 2009. I en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg i februari 2013 ger Barn- och ungdomshabiliteringen in en anmälan med allvarlig kritik.

Av de tre assistenter som anställdes från början var två män. Det står i anmälan att det är bättre om assistansen utförs av personer som inte är nära släkt. Det står också att det är viktigt med kvinnlig personal:

”Vi ifrågasätter starkt att en tjej i tonåren med ett så stort omvårdnadsbehov, till exempel med intimhygien, ska ha två manliga assistenter.”

I anmälan frågas om assistansbolaget ens har pratat med flickan om behov och vad hon vill. I ett yttrande till Inspektionen för vård och omsorg står att Humanas samordnare vid tre tillfällen träffat flickan men upplevt att hon inte velat träffa honom:

”Skälet till detta är oklart. I efter hand anser verksamheten att de närmare borde ha undersökt möjligheten till att kommunicera med brukaren.”

Uppenbara bristerDet ifrågasätts också om assistenterna har den utbildning som krävs för uppgifterna.

Bristerna har varit uppenbara:

”Hon är väldigt smutsig, har till exempel matrester i ansiktet, sår som inte varit omskötta alls eller felaktigt omskötta.”

Det konstateras också i anmälan att flickan gått ned i vikt, trots samtal om näringsintag med assistenterna.

”Det upplevs att assistenterna har haft en mer uppfostrande attityd till att försöka få i mat trots att hon minskar så mycket i vikt.”

Våren 2013 anställs till slut tre kvinnliga assistenter med rätt utbildning. Här har Humana gjort det ovanliga att låta såväl socialtjänsten som habiliteringen ge sitt godkännande.

– Det finns en fungerande assistans runt flickan i dag, säger Helena Pharmanson, kommunikationschef på Humana Assistans AB.

Inspektionen för vård och omsorg konstaterar att det funnits brister, men också att dessa har åtgärdats. Därför avslutas ärendet.

– Jag kan inte kommentera det enskilda fallet, men jag kan säga att vi har brustit i vår bedömning av behovet kring den här kunden. Så snart det kom oss till känna har vi identifierat och åtgärdat det som står i vår makt att kunna rätta till, säger Helena Pharmanson.

Ändrar ni några rutiner efter detta?– I det här fallet har det brustit och det har vi självklart tagit till oss, och tagit på allvar. Självklart ska vi se till att det inte ska ske igen, säger Helena Pharmanson.

Mer läsning

Annons