Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unikt projekt: De lär sig läsa och skriva med Ipad

I ett unikt projekt använder elever med låg eller ingen skolbakgrund på Sfi en Ipad för att lära sig att skriva och läsa svenska. Metoden har fungerat bra.

Annons
Hairija Begana och Halino Isamil jobbar i par. Halime Alisa lärde sig svenska på Ipaden. Sakira Mahamed skriver om frukost i köket. Rukija Hasan har roligt på lektionen med läraren Johanna Eriksson.

Johanna Eriksson, förstelärare på Sfi, och läraren Annika Skeppar har dragit i gång projektet ”Att skriva sig till läsning”. De undervisar analfabeter eller elever med väldigt kort utbildning.

– Tanken är att det är lättare att lära sig att skriva än att lära sig att läsa, berättar Johanna Eriksson.

– Metoden är från början skapad för barn som lär sig läsa och skriva. Sexåringar har bra ordförråd, därför är det lättare för dem. Men vi tänkte att vi testar metoden för våra analfabeter, säger Annika Skeppar.

Med hjälp av projektpengar från Skolverket har de köpt in Ipads med program som ljudar bokstäver.

– För varje bokstav du trycker på ljudar programmet, och sedan hela ordet. Man hör om det blir fel. Då kan eleven prova sig fram tills det blir rätt, säger Annika Skeppar.

Man utgår från en gemensam upplevelse. Det kan vara en utflykt eller som den här dagen en kort film om Johannas Erikssons matvanor, som hon gjort.

– Eleverna skriver i par. Metoden går ut på att man lär sig av varandra, säger hon.

Grammatiken är enkel och grundläggande.

– Vanligen är det rak ordföljd. Vi märker att eleverna blir väldigt säkra på den här ordföljden. De blir också snabbare på att koppla bokstavsbild till ljud, säger Johanna Eriksson.

Mer läsning

Annons