Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppkörning: Fler blir underkända i Örebro

Sex av tio som kör upp i Hallsberg får godkänt. I Örebro är det bara fyra av tio som godkänns.

Annons
Komplicerad miljö. På väg mot körkort är 24-åriga Charlotte Ekenberg, här tillsammans med sin lärare Calle Höglander, som ger tips i fickparkerandets ädla konst.

NA vill ha din berättelse: Varför blev du kuggad? Skriv en kommentar och berätta!

Förra året genomfördes 7 356 körprov för behörighet B i Örebro län. Körproven skedde framför allt i Örebro, men också i Hallsberg, Lindesberg och Karlskoga.

Trafikverkets statistik visar en stor skillnad mellan att köra upp i Örebro och i de mindre orterna i länet. Det är helt enkelt lättare att klara av körproven utanför Örebro.

Ändå är det samma personal från Trafikverket som ansvarar för uppkörningarna.

Jens Yttergren är kontorschef med ansvar för förarprov på Trafikverket i Örebro och han förklarar den stora skillnaden med att fler kör privat i storstäderna.

– På provorterna Hallsberg, Lindesberg och Karlskoga är fler anmälda via trafikskolor, och kommer man via en trafikskola är man oftast mer förberedd, man har haft möjlighet att gå igenom hela utbildningsplanen, säger han.

– Det är också viktigt att påpeka att det finns de som kört privat som är riktigt duktiga, men ofta är det inte så.

Varför kör man mer privat i Örebro, än på en mindre ort som exempelvis Hallsberg? – Det är en trend som vi ser, att man går mer på trafikskolor på mindre orter, det gäller över hela landet. I Norrland går man i större omfattning på trafikskola och blir till högre grad godkänd än jämfört med Jakobsberg, där blir bara 40 procent godkända.

Är det ett storstadsfenomen att köra privat?

– Ja, det är lite så vi ser det, men vi har inte gjort några kundundersökningar kring det här.

Jens Yttergren berättar att andelen som klarar körkortet minskar för varje år och han är bekymrad över utvecklingen.

– Det är allt fler som kommer oförberedda och det som är tråkigt i det här är att man tar så lätt på en sån viktig utbildning. Om det här provet var en högskoletenta skulle man gett det mer tid, men här tycker man att man kan chansa mer.

Men att man kuggas oftare i en större stad, kan inte det bero på trafiksituationen?

– Om man tittar på trafikmängden händer det kanske mer i Örebro än i Hallsberg men ofta handlar det inte om det. Inspektörerna ska titta på olika moment och bedöma om man är redo att släppas ut i trafiken. Därför får man köra upp i likvärdiga områden och trafik, oavsett var man kör upp, säger Jens Yttergren som inte tror på teorin om att det bara handlar om hur hård trafiken är i små eller stora städer.

I stället, funderar han, handlar det mer om mentalitet och inställning till körprovet. Kanske tar man lättare på hela körkortsutbildningen i större städer, man chansar mer och har inte lärt sig tillräckligt innan man kör upp.

Läs också: Varannan mc-tjej kuggas.

Läs mer i fredagens NA, papperstidningen, som du även kan köpa här intill som e-tidning!

7 356 försök i länet förra året

7 356 körprov för behörighet B i Örebro län genomfördes förra året.

517 körde upp i Hallsberg,

874 i Karlskoga,

584 i Lindesberg och

5 381 i Örebro.

Flest godkändes i Hallsberg. Där godkändes 59,9 procent.

I Karlskoga var siffran nästan lika hög, 59,7 procent.

I Lindesberg godkändes 55,8 procent,

och i Örebro bara 42,7 procent.

Totalt genomfördes 246 434 körprov i Sverige 2014. 52,2 procent godkändes.

Mer läsning

Annons