Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppmanar polisen: Jobba som företagare

Lina fick vänta över tre år innan hennes exsambo dömdes för misshandel. Förre överåklagaren Sven-Erik Alhem vill att polisen ska ha samma iver som småföretagare för att utreda snabbare.– Den enskilde företagaren är oerhört angelägen om att fullgöra arbetet snabbt, säger han.

Annons

NA berättade i onsdagstidningen om Lina som fick vänta i tre år och tre månader innan hennes expojkvän dömdes för två fall av misshandel i hovrätten.

Sven-Erik Alhem, tidigare överåklagare och numera ordförande i Brottsofferjouren Sverige, tycker det är djupt problematiskt att det dröjer så lång tid innan rättsprocessen är slutförd.

– Ibland kan det uppkomma svårigheter som gör att det inte går att komma fram snabbt. Gärningsmannen kan ha avvikit, ett vittne eller bevisperson kan ha lämnat landet och så vidare, säger han och fortsätter:

– Men generellt sett är det alldeles för lång tid. Om det inte finns några såna omständigheter så är det helt otillständigt att en vanlig misshandel tar så lång tid.

De långa utredningstiderna påverkar i negativ riktning i alla led, menar Alhem. Ju längre tiden går, desto sämre riskerar åklagarens muntliga bevisning att bli i rätten.

– Men också intresset för målsägande att få upprättelse kan avklinga. Det kan också vara ett bekymmer att man går i ovisshet under en mycket lång tid. Samma sak gäller för gärningsmannen, även för den misstänkte gärningsmannen är det viktigt att få veta vad som ska ske.

Långa utredningstider, som i fallet med Linas, riskerar att påverka förtroendet för rättsväsendet, menar Alhem.

– Ja, i alla högsta grad. Det är en rättssäkerhetsfråga helt enkelt. Om bevisningen blir svagare missgynnar det framför allt brottsoffret, som ju är beroende av att åklagaren kan fullgöra sin bevisbörda.

Hur ska man bli snabbare med utredningarna?

– Man ska ha en iver att bli bäst, säger Sven-Erik Alhem.

Han utvecklar resonemanget genom att dra en parallell till enskilda företagare och minns när han själv fick inbrott i bilen.

Polisen hade inte tid att ta upp anmälan via telefon. Men glasmästaren kunde byta rutan direkt. Att det låg lite glassplitter kvar på golvet vid passagerarsätet fick han ha överseende med eftersom han behövde bilen samma dag.

– Det visar hur oerhört angelägen den enskilde företagaren är att fullgöra arbetet snabbt. Kan man ha en motsvarande ambitionsnivå även inom rättsväsendet, med allt hänsynstagande till att man gör arbetet kvalitativt bra också, vore det perfekt , säger Sven-Erik Alhem.

Mer läsning

Annons