Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Uppmanar till delbetalning”

Marknaden för dosförpackade läkemedel avreglerades för en tid sedan, vilket innebär att regioner och landsting måste upphandla dostjänsten. Anders Engberg, vars mor och svärmor använder tjänsten, är missnöjd med patienternas betalningsmöjligheter och de kostnader som kan tillkomma.

Annons

Region Örebro är en del av ”sjuklövern”, som i nuläget använder sig av Apotekstjänst AB för att förmedla dosförpackade läkemedel. Patienterna kan välja mellan att betala genom delbetalning på faktura, engångsbetalning på faktura eller via autogiro – vilket fungerar för både del- och engångsbetalning.

För varje faktura tillkommer en fakturaavgift på 19 kronor och har man autogiro kostar det 14 kronor per avisering. Anders Engberg menar att Apotekstjänst AB manar patienterna att välja delbetalning, vilket i längden blir dyrare för patienten.

– Det var dålig information om att det skulle vara avgift på varje faktura och på fakturorna går det att läsa att de uppmanar till delbetalning i stället för att man ska betala allt på en gång, säger Anders Engberg.

För att få använda sig av dostjänsten behöver man ingå avtal med Apotekstjänst AB och på företagets hemsida lyfter de fram att det enligt dem enklaste betalningssättet är delbetalning genom företaget PayEx.

Tomas Hilmo, vd för Apotekstjänst AB, slår tillbaka mot kritiken med motiveringen att de följer svensk lagstiftning när det kommer till betalningen.

– Vi erbjuder alla former av betalning och enligt svensk lag måste vi erbjuda delbetalning. Det system vi använder oss av är det som används i hela apoteksbranschen, säger Tomas Hilmo.

Enligt Tomas Hilmo är det patienten själv som måste skicka in en ansökan om delbetalningskredit och att möjligheten finns att kontantbetala de dosförpackade läkemedlen.

– Det finns en klar info till alla som ansluter sig till detta. Vi möter aldrig patienten, utan det är läkaren som möter och ger patienten betalningsunderlaget, säger Tomas Hilmo.

Anders Engberg menar att det är svårt för en äldre person att säga nej eller veta vad han eller hon signerar när exempelvis en sköterska sticker fram ett papper och säger att de ska skriva på.

– De är i en beroendesituation och kommer inte ifrågasätta att de ska signera ännu ett papper.

Tomas Hilmo medger att det är ett problem att det kan vara så svårt för en privatperson att förstå betalningsregler- och möjligheter.

– Vi har ändrat vår informationsdel på hemsidan samt informationsbroschyrerna säkert 10 gånger sedan vi startade och vi har en stor kundtjänst som finns tillgänglig för att svara på frågor. Betalningar är ett svårt område och vi har ständiga diskussioner med landsting och regioner om hur man kan utveckla området.

Mer läsning

Annons