Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utvandraren Eric minns sitt Örebro

Eric Franke utvandrade 1948 till USA. Så här minns han sitt Örebro.

Annons
Eric Franke utvandrade 1948 till USA. Här ser du dels Eric själv, när han besökte sin gamla hemstad, och dels vyer från Örebro som han nämner in sitt brev till Stadsliv. Staden har förändrats mycket med åren  påpekar Eric, och man kan inte annat än hålla med honom.

”Jag tänker ofta tillbaka till min ungdom i Örebro och särskilt då en tid från 1939 då jag var tio år gammal och till 1948 då jag emigrerade till USA.

Genomfarten i Örebro var på den tiden Storgatan och Drottninggatan. På Söder, genom Gamla stan, var det väldigt smalt för dom stora långtradarna att komma fram. Min morfar, som bodde i Skövde, hade ett åkeri och hans lastbilar kom ofta igenom Örebro och stannade förstås då hos oss.

Det var inte många bilar som kom igenom Örebro på den tiden. Mestadels lastbilar. Personbilar förekom inte mycket annat än som taxibilar.

Min far var anställd vid bensinbolaget Shell nästan hela sitt liv. En period körde han bensin för att tanka planen som kom in till flygfältet som låg där Ladugårdsängen är i dag. Jag fick följa med i tankbilen och det var förstås väldigt spännande för en ung grabb. Det var på denna flygplats som två Amerikanska B-24 Liberator flygplan nödlandade i juli 1943. De tillhörde U.S. 8th Air Force och hade gått vilse efter att ha gjort en bombningsräd i Norge. De hade slut på bensin och var tvungna att landa. Men eftersom piloterna inte visste var de var, försökte de bränna planen. Min kamrat, Berndt Forsberg, som jag jobbade med på Kjellgrens Speceriaffär på Engelbrektsgatan, var på hemväg och kunde förklara för besättningen att dom var i det neutrala landet Sverige. Berndt blev förstås en celebritet och han kom i Nerikes Allehanda, med bild och allt.

Alla oljebolagen hade sina förråd på norra sidan av Svartån en kort sträcka österut från Slussen och mittemot koloniträdgårdarna. Där var Shell, BP, Gulf och Texaco och tankbåtar från Stockholm kom dit med olja och bensin. Senare flyttades alla bolag längre ned på Oset och min far var förrådschef för Shell tills han blev pensionerad. Området vid utloppet till Hjälmaren var inte så trevligt på den tiden.

Slussen var också ett intressant ställe för oss grabbar. Jag bodde ju inte långt därifrån och tillsammans med många andra kom jag ner för att se båtarna slussa. Örebrobåtarna på väg till eller från Stockholm var ju särskilt imponerande. Att tänka sig att dom kunde gå så långt bort. Slussportarna var handdrivna och slussmästaren var alltid glad att få hjälp av oss grabbar. Vi fick skjuta på de stora långa drevstakarna. Som jag minns så var det tre båtar som gick på Stockholmslinjen, ettan, tvåan och trean. Det var också många mindre trafikbåtar som gick till hamnar i Hjälmaren. En av dem hette Hemfjärden som gick till Hjälmarbaden, Börsholm, Vinön och vidare. De tog sommargäster ut till sina sommarställen och det var alltid ett glatt sällskap.

Vi hade ingen bil på den tiden och när vi skulle resa någonstans så var det förstås med tåg. Då fick vi gå och bära våra väskor från Villagatan, över vid Slussen och sedan den långa vägen på Järnvägsgatan till centralstationen. Det var ett äventyr. Vanligtvis reste vi till Skövde och det var nog det längsta jag varit hemifrån på den tiden. Mamma köpte vanligtvis några äpplen vid stationen. Dem hade vi sedan på resan.

På väg till stationen gick vi förbi lasarettet som inte var så stort på den tiden jämfört med vad det är nu. De gamla byggnaderna, som var rosa färgade, vad jag minns, kanske ännu finns kvar? Vi gick också förbi CV, Central Verkstäderna, som anställde mycket folk. Vi passerade Alnängarna där jag som skolpojke spelade fotboll. Där låg också firman som hette AB Kvarnmaskiner och där jag jobbade en tid efter att jag tog realen”.

Eric Franke

Vy över gamla Söder, från Näbbtorget.
OP-skolan. Bilden tagen från norra vattentornet
Framför CV. En grupp militärer framför Centralverkstäderna.